18. června 2012 12:31 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Soutěž o první dálniční PPP projekt možná začne už ve druhé půlce roku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Rozestavěný úsek dálnice D3 Tábor-Soběslav | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rozestavěný úsek dálnice D3 Tábor-Soběslav | foto: www.rsd.cz

PRAHA O zakázku na první dálniční stavbu financovanou s použitím soukromých peněz (PPP projekt) se může začít soutěžit ve druhé polovině letošního roku. Na dálnici D3 spojující hlavní město s Rakouskem se má tímto způsobem budovat úsek mezi Bošilcem a Borkem poblíž Českých Budějovic. Informoval o tom Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Základní parametry projektu v úterý vládě představí ministerstvo dopravy.

Kabinet bude nejdříve ministerstvu schvalovat zahájení příprav pro zadávací řízení. Pokud bude souhlasit i s výslednou podobou projektu, mohlo by se začít stavět na jaře roku 2014.

'První vlaštovka v české dopravní infrastruktuře'

"PPP projekt D3 je první vlaštovkou v tuzemské dopravní infrastruktuře. Pokud se tento model osvědčí, můžeme ho aplikovat i na další vhodné projekty," uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Investiční náklady na 18,8 kilometru dlouhý úsek dálnice ministerstvo odhaduje na pět miliard korun.

ČTĚTE TAKÉ:

Po dobu výstavby, která potrvá do roku 2016, nebude financovaný ze státního rozpočtu. Náklady ponese koncesionář vzešlý z výběrového řízení, kterému bude poté stát výstavbu splácet.

Stát bude zhotoviteli platit 30 let

Stát bude podle projektu zhotoviteli za úsek dálnice platit 30 let. Splátky ale budou záviset na kvalitě provozování daného úseku. Kolik stát ročně za provoz silnice zaplatí, to bude zásadním hodnotícím kritériem při výběru vítěze řízení, dodal Dobeš. Podobný způsob financování staveb je v západní Evropě běžný, úředníci ministerstva dopravy se při přípravě tohoto projektu inspirovali například ve Francii, dodal.

Použití privátních peněz na dostavbu páteřního dálničního spojení je podle ministerstva dopravy vhodné hned z několika důvodů. Především umožňuje postavit potřebné komunikace i v době, kdy na to kvůli ekonomické situaci nejsou prostředky ve státním rozpočtu.

Příležitost pro stavební společnosti, které se potýkají s krizí

Zároveň je to příležitost pro stavební společnosti, které se za nynějšího stavebního útlumu potýkají s poklesem zakázek, což se odráží i na zaměstnanosti v odvětví. Pozitivní dopad mají projekty PPP i na výběr firemních daní, což přinese peníze do státního rozpočtu, dodalo ministerstvo dopravy.

Celá dálnice D3 má měřit 170 kilometrů. Zatím je v provozu asi dvacetikilometrový úsek u Tábora a staví se 25kilometrová část mezi Táborem a Veselím na Lužnicí.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse