Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Spojení českých IT titánů. Avast dokončil převzetí konkurenta AVG

Ekonomika

  13:00
PRAHA - Největší tuzemská IT akvizice historie došla do finále. Antivirová společnost Avast plně převzala svého konkurenta, taktéž původem českou kyberbezpečnostní firmu AVG. V červenci oznámeným spojením za zhruba 32 miliard korun vnikne tak jednička na trhu bezpečnostních řešení pro domácnosti.

Generální ředitel antivirové společnosti Avast Vincent Steckler. foto:  Dan Materna, MAFRA

Samotná jednání před podpisem smlouvy trvala pouhý měsíc a půl. Avast ale strávil celé léto procházením regulatorními schvalovacími procesy po celém světě. „Poslední povolení jsme dostali minulý týden v úterý v USA,“ řekl LN generální ředitel pražského Avastu Vincent Steckler.

Velký antivirový obchod: pražský Avast koupí původem brněnský AVG

Uzavřením transakce se nově vzniklý gigant může konečně pustit do plánování budoucnosti. Až doposud totiž oficiálně šlo o dvě firmy, což je omezovalo ve sdílení informací, které by mohlo být antimonopolními úřady posouzeno jako protisoutěžní. Jedno je však už nyní jisté – spojí se korporátní byznys, který má AVG výrazně silnější.

„Lhal bych, kdybych říkal, že některá místa nezaniknou. Tak to u akvizic bývá vždy. Například finanční oddělení určitě nebude tak velké, jako součet oddělení Avastu a AVG, ale bude větší než samotné finanční oddělení Avastu. A podobně to bude v dalších odděleních,“ vysvětluje Steckler.

Karta se obrátila

Z firmy například odejde nejvyšší vedení AVG. Zachována naopak zůstanou obě výzkumná a vývojová centra v Praze a v Brně. Uzavřeny budou menší kanceláře, jako třeba pražské sídlo AVG. Zhruba 130 zdejších pracovníků se přesune do zbrusu nové centrály Avastu na Pankráci, kde je v současnosti místo pro zhruba tři stovky dalších zaměstnanců.

„Sloučíme i kanceláře v San Franciscu a jinde po světě. Budeme víc čeští než bylo AVG, ale míň než Avast. Je to proto, že AVG má velkou většinu lidí mimo Českou republiku. Třeba management je skoro celý v USA a v Nizozemí. Zůstaneme ale víc čeští, než by byl průměr Avastu a AVG,“ říká s úsměvem Steckler.

Nově vzniklá společnost bude s více než 400 miliony uživatelů jedničkou na trhu počítačové bezpečnosti před Microsoftem.

Původně přitom měl obchod proběhnout opačným směrem, tedy AVG chtělo koupit Avast. Situace se ale změnila před třemi až čtyřmi roky, kdy se Avast stal hodnotnější firmou, přestože byl menší.

avg

„Máme lepší růst a ziskovost. Na rozdíl od AVG jsme si uvědomili, že jsou tu i další trhy, nejen ty anglicky mluvící. Silná konkurence v USA nás donutila Avast jít do zbytku světa a ten nabízí větší dlouhodobý potenciál. Nedostanete tu sice tolik peněz dopředu za předplatné, ale je tu víc uživatelů a jak ekonomiky sílí, plyne odtud víc peněz,“ vysvětluje Steckler.

Právě to je další výhoda spojení, protože nový Avast tak bude silný všude. Na svých tradičních trzích, ve firemním segmentu i v mobilu, kde doposud zaostával. V USA se stane jedničkou podle počtu uživatelů a spolu s McAffee dvojkou co do objemu tržeb. A to samé platí podle Stecklera i v globálním měřítku.

Spojení obrů. Značku AVG zachováme, ale stáhneme ji z burzy, říká šéf Avastu

Trh počítačové bezpečnosti je přitom navzdory některým tvrzením stále zdravý a zajímavý. Počty uživatelů už sice téměř nerostou, podle společnosti IDC však měl loni spotřebitelský segment hodnotu 5,5 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 132,4 miliardy korun) a meziročně si polepšil o tři procenta.

Korporátní segment rostl o 4,5 procenta na 5,4 miliardy a mobilní segment si polepšil o 15 procent na 3,5 miliardy dolarů.

Navíc, až 65 procent tržeb ve spotřebitelském segmentu plyne z takzvaných freemium obchodních modelů, kdy je původní produkt zdarma a uživatel si může v případě zájmu za nevysoké částky připlatit prémiové produkty a služby. I díky tomu tak Avast sbírá většinu z globálního tříprocentního přírůstku uživatelů, zatímco AVG stagnuje a Symantec v posledním čtvrtletí dokonce o 5,5 procenta klesl.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!