Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Sponzoři se mohou dostat blíž k televiznímu zpravodajství, varuje rada

Média

  14:19
Představte si, že sledujete například Otázky Václava Moravce či jiný obdobný publicistický pořad, a hlavním tématem je třeba budoucí energetická politika českého státu. Krátce před jeho začátkem z obrazovky zazní, že televizní program sponzoruje ČEZ. I takový dopad může mít podle Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání nová mediální legislativa, platná od 1. června, která vychází z evropské směrnice pro vysílání.

Divák si může politicko-publicistický pořad spojit se sponzorem, přestože v tomto případě je sponzorování stále zakázáno, upozorňuje Kateřina Kalistová foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se s tímto problémem setkala podle své předsedkyně Kateřiny Kalistové při posledním zasedání, kdy řešila diváckou stížnost na domnělé sponzorování diskusního pořadu Otázky Václava Moravce, odvysílaného 13. června na programu ČT24.

Stížnost poukazovala na fakt, že byl sponzorován publicistický pořad, což zákon o vysílání zakazuje. Konkrétně šlo o to, že se ve vysílání objevil sponzorský vzkaz dodavatele elektřiny a plynu Lumius.

"Rada však na základě zpravované analýzy zjistila, že nešlo o 'sponzora pořadu', nýbrž o 'sponzora programu'. Tento nový institut zakotvila do zákona o vysílání novela, která vstoupila v účinnost 1. června 2010," sdělila LN Kateřina Kalistová.

Novela skutečně umožňuje oproti dosavadní legislativě sponzorovat kromě pořadů i program jako takový, ale provozovatel vysílání je povinen sponzorování programu oznámit, zřetelně označit jméno nebo název sponzora a uvést hlavní předmět jeho činnosti. Oznámení o sponzorování programu také nesmí být vysíláno v upoutávkách na pořad, v průběhu pořadu a bezprostředně před začátkem nebo po ukončení pořadu.

I z těchto důvodů rada stížnost zamítla, protože zmíněný sponzor podle ní tyto náležitosti splňoval, včetně předělu.

Rada však přesto varuje, že pro diváka bude minimálně zpočátku obtížně rozeznatelné, že nejde o sponzora pořadu, nýbrž programu.  "Divák si tak může politicko-publicistický pořad spojit se sponzorem, přestože v tomto případě je sponzorování stále zakázáno," upozorňuje Kateřina Kalistová.