16. května 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Spor o mýto: Lidé na ministerstvu nehájí zájmy státu, tvrdí Jurečka. Uveďte jména, nebo mlčte, reaguje Ťok

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Bývalý ministr zemědělství Marián Jurečka (vlevo) a ministr dopravy v demisi... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bývalý ministr zemědělství Marián Jurečka (vlevo) a ministr dopravy v demisi... | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (nestraník za ANO) se ostře vymezil proti kritice bývalého ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL). Ten v rozhovoru obvinil Ťokovy úředníky, že nadržují společnosti Kapsch.

„Vrabci na střeše si cvrlikají, že někteří lidé na ministerstvu dopravy inklinují ke Kapschi. A ministr má zodpovědnost za své úředníky,“ zaútočil Jurečka. Ve své kritice dále napadá celou přípravu tendru na výběr mýta: „Ministerstvo dopravy a úředníci ministerstva dopravy odvedli špatnou práci. Myslím si, že lidé na ministerstvu nehájí stoprocentní zájmy státu. Můj pocit z toho je, že v tom výběrovém řízení byly chyby. Teď je otázka, zda byla pochybení účelová, aby byla možnost tendr úspěšně napadnout,“ dodal pro Echo24.

Naráží tím zřejmě na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který 9. května tendr zrušil. Nelíbilo se mu, že ministerstvo nepředalo dodavatelům dostatečně přesné zadání. V dokumentaci bylo popsáno, že ministerstvo předpokládá rozšíření zpoplatněných úseků na 900 kilometrů silnic I. třídy, jednalo se ale pouze o odhad a to je u podobného typu zakázky nepřípustné. Vetším problémem byl způsob, jakým ministerstvo zadání předávalo. Soutěžící firmy dostaly informace na discích, které byly volně přepisovatelné. Je tedy nemožné ověřit, jestli dostali všichni účastníci stejné zadání. Rozhodnutí úřadu není pravomocné a Ministerstvo dopravy proti němu bude podle Ťoka podávat rozklad.

Nepravomocné rozhodnutí

Dan Ťok se proti Jurečkovým obviněním ohradil.„Jsou-li Vaše výroky míněny vážně, pak máte jistě konkrétní indicie, se kterými byste měl neprodleně seznámit veřejnost,“ vyzval Jurečku v otevřeném dopise. Dále Jurečkovi vyčítá, že nerespektuje skutečnost, že rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže je zatím nepravomocné.

„Rád bych Vás tímto vyzval, abyste uvedl a uveřejnil konkrétní jména pracovníků ministerstva dopravy, jež inklinují ke Kapschi, a dal jim tím možnost bránit se žalobou u civilního soudu, nebo abyste navždy mlčel,“ uzavírá Ťok.

Vítězem tendru se 11. dubna staly společnosti CzechToll Petra Kellnera a slovenská SkyToll s cenou 10,75 miliard korun. Společnost Kapsch, která má systém mýtných bran provozovat do roku 2020 podala proti průběhu tendru námitky k ÚOHS.

Ťokův otevřený dopis

Vážený pane poslanče,

až doposud jsem měl za to, že se zabýváte zemědělskou problematikou a nepochybně můžete zasvěceně pohovořit o tom, kdo jaké zájmy hájí na ministerstvu zemědělství. Ke svému překvapení jsem dnešního dne, tj. 15 května 2018, na stránkách internetového deníku Echo24.cz zaznamenal Vaše vyjádření k mýtnému tendru, že „někteří lidé na ministerstvu (dopravy) nehájí stoprocentně zájmy státu…můj pocit z toho je, že v tom výběrovém řízení byly chyby. Teď je otázka, zda pochybení byla účelová, aby byla možnost tendr úspěšně napadnout“. Dále pak uvádíte, že: „Vrabci na střeše si cvrlikají, že někteří lidé na ministerstvu dopravy inklinují ke Kapschi“.

Jsou-li Vaše výroky míněny vážně, pak máte jistě konkrétní indicie, se kterými byste měl neprodleně seznámit veřejnost. Nebo jste jenom takový pohádkový Jiřík, který zkrátka rozumí všemu, včetně řeči ptáků? Navození dojmu podezřelých vztahů či okolností pouze na základě pocitů totiž daleko překračuje hranice lidské slušnosti. Ne snad vůči mně, ale vůči lidem, kteří na řešení českého mýtného problému tři roky dřou a vůči Vašim obviněním se nemohou bránit. Nemluvě o tom, že rozhodnutí orgánu dohledu je dosud nepravomocné a zdá se mi, že jste až příliš rychle přispěchal s odsudky některých mých kolegů.

Pro osvěžení paměti si Vám dovoluji připomenout, že mýtné smlouvy, jejichž neblahé dědictví se dnes pokoušíme na ministerstvu zlomit, podepsal v březnu roku 2006 ministr za KDU-ČSL Milan Šimonovský, jenž ještě téhož roku, o tři měsíce později, podepsal první perverzní dodatek. Zove se „Návrh k provedení změny číslo 1“, kterým stát přišel o právo vlastnit některou infrastrukturu míst obsluhy zákazníků či stroje a zařízení subdodavatelů. Naprosto se tím zvýšila závislost mýtného systému a tedy i státu na externích subjektech a zcela se tím změnila pravidla hry v neprospěch státu. Nikdy jsem však z toho veřejně nevyvodil, že některé politické strany inklinovaly či snad stále inklinují ke Kapschi.

Rád bych Vás  tímto vyzval, abyste uvedl a uveřejnil konkrétní jména pracovníků ministerstva dopravy, jež inklinují ke Kapschi, a dal jim tím možnost bránit se žalobou u civilního soudu, nebo abyste navždy mlčel.

S pozdravem

Dan Ťok, ministr dopravy

okr, Lidovky.cz
  • 1Diskuse




P. Haraším 046 Jméno je Ťok. 7:20 16.5.2018