Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Sportovce čekají zlatá léta. Přicházejí asijští sponzoři, částky v kontraktech rostou

Ekonomika

  16:00
PRAHA - Když Tiger Woods před několika dny podepsal kontrakt s ­japonskou společností Bridgestone, vyvolalo to v marketingových kruzích rozruch. Přitom bývalá světová golfová jednička a­ svého času reklamními agenty nejvyhledávanější sportovec světa by si dříve za to, že bude hrát s ­míčky konkrétního výrobce, řekl třikrát víc než odhadovaných jeden až dva miliony dolarů ročně.

Americký golfista Tiger Woods foto: Reuters

Je to však poprvé, co Woods kývl nějaké značce od té doby, kdy jeho hlavní sponzor Nike oznámil ukončení výroby golfového vybavení. Otázka, zda bude bývalý nejlépe vydělávající sportovec nosit alespoň trička s „fajfkou“ i za dva roky, kdy mu vyprší smlouva s tímto výrobcem sportovního oblečení – která je mimochodem stále šestým největším sponzorským kontraktem v profesionálním sportu –, upozorňuje na současný trend.

Do světa, který doposud ovládaly giganty Nike a Adidas, se totiž tlačí konkurence nejen ze Spojených států, ale i z Asie. V příštích dvou až třech letech přitom vyprší sponzorské smlouvy řady současných sportovních hvězd a­přetahovaná se strhne i o ty nové. Sportovce tak čekají byznysově bohatá léta.

Mladí dravci

Je to jako souboj Davidů a Goliášů. Nike bude v lednu 53 let, historie Adidasu se datuje dokonce od roku 1924. Hodnota těchto firem činí mnoho desítek miliard dolarů. I proto se veřejnost na začátku letošního roku dozvěděla, že basketbalová hvězda LeBron James dostala od Nike doživotní smlouvu v hodnotě přesahující miliardu dolarů.

James tak alespoň mimo hřiště stíhá legendárního Michaela Jordana, kterého by někdy rád dostihl i na palubovce. Jordan dnes i ­díky svému podílu z dceřiné značky Nike Air Jordan ročně vydělává více než za celou svoji hráčskou kariéru.

Jordan dnes i ­díky svému podílu z dceřiné značky Nike Air Jordan ročně...

Nike do svých tváří ročně nalije miliardu dolarů. Kdyby chtěla být takto štědrá společnost Under Armour, musela by rozdat více než čtvrtinu svých celoročních tržeb. Před dvaceti lety založená vycházející hvězda sportovního oblečení a příslušenství však přesto Nike a Adidasu slušně konkuruje. Od roku 2020 bude dokonce oficiálním výrobcem baseballové MLB, jedné ze čtveřice hlavních sportovních lig v USA.

Do svých řad firma získala nejužitečnějšího hráče NBA Stepha Curryho, jednoho z nejlepších quarterbacků historie amerického fotbalu Toma Bradyho, golfovou star Jordana Spietha nebo lyžařku Lindsey Vonnovou. I díky tomu se firmě v příštích letech predikuje roční růst 23 procent, skoro dvojnásobek Nike.

Jedním z dalších žraloků je i­ podobně mladá čínská Li-Ning. Té se podařilo od značky Jordan přetáhnout jednoho z nejoblíbenějších basketbalistů současnosti Dwyana Wadea. Její tváří je i­ chorvatský tenista, vítěz US­ Open z roku 2014 a světová šestka Marin Čilić.

Vyplatí se firmám obří investice? Proč Nike přeplácela nabídku Under Armour, aby ve svých řadách udrželo basketbalistu Kevina Duranta? Protože například v­roce 2012 vyplatila LeBronu Jamesovi 15 milionů dolarů, přičemž jen jeho bot se prodalo za sto milionů.

Čas velkých očekávání

A nejde jen o sportovní vybavení. Boxerská legenda George Foreman měl zase dostat 45 procent z ­prodeje grilů Salton, což po raketovém nárůstu prodejů nakonec skončilo tak, že se firma z kontraktu raději vykoupila akciemi a ­137 miliony dolarů v­ hotovosti.

Marketingoví odborníci tak v­ příštích letech očekávají další posouvání laťky největších sponzorských a reklamních kontraktů historie. A to nejen v případě amerických sportů, které finančně dominují, ale i na mezinárodní sportovní scéně. K vidění by mohly být i smlouvy podobné té z roku 2003, kdy si fotbalista David Beckham vysloužil doživotní kontrakt s Adidasem. Přitom v té době se hovořilo o extrému.