Zákon kromě KSČM a ČSSD podpořili i tři lidovci: Jiří Carbol,
Michaela Šojdrová a předseda KDU-ČSL Cyril Svoboda. Pro hlasovali také bývalý poslanec za ČSSD Evžen Snítilý a bývalá poslankyně zelených Olga Zubová.
Ještě včera přitom přehlasování veta nebylo vůbec jisté. Poslanci ODS totiž oznámili, že zákon nepodpoří. "Při hlasování o prezidentském vetu zákona se poslanecký klub ODS odhlásí," řekl včera novinářům předseda klubu Petr Tluchoř.
Pro přehlasování prezidentského veta je potřeba přinejmenším 101 poslanců.
České šrotovnéŠrotovné ve výši 30.000 korun se bude vyplácet při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500.000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60.000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700.000 korun. O peníze u Státního fondu životního prostředí budou moci žádat jen jednotlivci, nikoli firmy a podnikatelé, a to pouze ti, kteří nejsou plátci daně z přidané hodnoty. Podle schváleného návrhu bude peníze na šrotovné fondu poskytovat vláda ze státního rozpočtu. |
Někteří sociální demokraté se dnes této dohody dovolávali. Bývalý ministr financí Miroslav Kalousek ji ale zpochybnil s tím, že dohodu s ČSSD
uzavřela tehdejší vláda Mirka Topolánka, která "dovolím si podotknout, že nikoli vlastní vinou", v březnu padla. Tím podle Kalouska skončila i dohoda.
Prohloubí se dluhy
Po zavedení šrotovného již několik měsíců volalo Sdružení automobilového průmyslu, podle kterého jeho absence zhoršovala pozici tuzemských
dodavatelů zahraničních automobilek. Ředitel sdružení Antonín Šípek míní, že šrotovné nastartuje poptávku po nových vozech u lidí, kteří by jinak o
výměně auta neuvažovali. "Částečně se tak vyrovná propad poptávky z důvodu ekonomické krize a zvýší se obnova vozového parku," uvedl.
Podle analytika Broker Consulting Jana Šimka bude mít opatření negativní ekonomický dopad. "Pokřivuje trh, když upřednostňuje a zvýhodňuje automobilový průmysl před jinými hospodářskými odvětvími. Pro skutečnou podporu ekonomického růstu by byla vhodnější podpora vědy a výzkumu," uvedl. Šrotovné rovněž povede k prohloubení schodku veřejných financí, dodal.
Zákon obsahuje kromě šrotovného návrh na zrychlení odpisů firemního majetku. To už ale platí, protože parlament ho schválil v jiném zákoně, který předkládala ještě bývalá vláda Mirka Topolánka.
Zákon také zavádí delší dávky v nezaměstnanosti, vyšší přídavky na děti a vyšší daňovou slevu na dítě. Jeho hlavním účelem je zmírnit dopady ekonomické krize na Česko.
Diskriminační zákon
Prezident Václav Klaus sociálnědemokratický zákon vetoval. Označil ho za diskriminační a nesystémový. Podle něj obsahuje mnoho legislativních chyb a jeho pozitivní účinek je podle něj nejistý.
Šrotovné by představovalo příspěvek zhruba 30.000 korun na nákup nového automobilu s cenou do půl milionu korun. Dostávat by ho měli lidé, kteří se zároveň zbaví svého nejméně deset let starého vozu.
Začátkem září provozovalo systém šrotovného 13 zemí světa. Nejméně ve čtyřech zemích již ale skončilo, a to na Slovensku, v Rakousku, USA a začátkem září v Německu.
Šrotovné ve světěProgram takzvaného šrotovného, tedy finanční prémie při likvidaci starého a koupi nového automobilu, platí v současné době |