Státy by podle doporučení Bruselu měly zajistit, aby se opatření neobcházela například tím, že člověk staré auto ve skutečnosti nesešrotuje, ale prodá ho dál. Podmínkou pro zisk bonusu by mělo být předložení důkazu o zlikvidování starého vozu. Země by prý měly zvážit i stanovení minimální doby, během níž člověk starý vůz před sešrotováním vlastnil.
V sedmadvacetičlenné EU k různým formám šrotovacích prémií přistoupila zatím zhruba desítka zemí, například Rakousko a Německo, kde už si o dotaci řeklo přes 100 000 lidí. Německá nákupní horečka se ovšem rychle ochladila, když vyšlo najevo, že při podobném tempu vyplácení státní peníze brzy vyschnou a na všechny kupující se nedostane.
Přehled šrotovného v Evropě |
||||
Země |
Výše pobídky v euro |
Stáří vozu |
Parametry |
Délka trvání |
Rakousko |
1500 |
13let |
Obchodníci platí 50 % pobídky |
1.4.-31. 12. |
Kypr |
675 – 1700 |
15 let |
675 zešrotování, dále podle spotřeby auta |
V platnosti |
Francie |
1000 |
10 let |
Omezení emisemi nového vozu |
4.12.2008 – 31.12. 2009 |
Německo |
2500 |
9 let |
Nákup maximálně rok starého vozu, emisní omezení |
14.1.-31.12. |
Itálie |
1500 – 5000 |
9 let |
Omezení emisemi nového vozu |
1.2.-31.12. |
Lucembursko |
1500 – 1750 |
10 let |
Omezení emisemi nového vozu |
22.1. 2009 - 1.10. 2010 |
Španělsko |
Bezúročná půjčka 10 000 |
10 let nebo 250 tkm |
Cena nového vozu min. 30 000 eur a emisní omezení |
1.12. 2008 –31.7. 2010 |
Portugalsko |
1000 - 1250 |
10 nebo 15 let |
Omezení emisemi nového vozu |
1.1.-31.12. |
Rumunsko |
850 |
10 let |
Maximálně sešrotováno 60 000 vozů |
1.2.-31.12. |