Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Stanjura k výstavbě R55: Ekologové zde nežijí, jejich kritiku neberu

Ekonomika

  7:00
UHERSKÉ HRADIŠTĚ - Stát bude letos pokračovat v přípravě stavby rychlostní silnice R55. Dá na to 65 milionů korun, oznámil v pátek v Uherském Hradišti ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Ministr projednával přípravu silnice se zástupci samospráv.

Sedmikilometrový úsek dálnice D1 do Říkovic na Přerovsku vytvořil Moravskou křižovatku - užel rychlostních silnic R49 a R55 a dálnice D1. foto: ČTK

"Pro region je tato stavba klíčová. Letos je dostatek finančních prostředků na přípravu. Na všech úsecích, kde může pokračovat příprava, pokračujeme," uvedl ministr.

Přípravu stavby však v některých úsecích prodlužují protesty ochránců přírody. Nelíbí se jim, že navrhovaná trasa zasahuje do prostoru, kde žijí chránění živočichové a rostliny, R55 například vede ptačí oblastí Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle ochránců lze silnici postavit tak, aby se chráněným územím vyhnula. Stanjura uvedl, že pro protesty ochránců, kteří jednání protahují, nemá příliš pochopení. "Nemám pochopení pro ty, kteří nežijí v daném místě. Velmi jednoduše se zpochybňují stavby v místě, kde nežijí," uvedl ministr.

R55

Schéma rychlostní silnice R55

Rychlostní silnice R55 v budoucnu povede z Přerova přes Hulín, Otrokovice, Uherské Hradiště a Hodonín do Břeclavi. Dosud jsou dokončeny jen některé dílčí úseky, například křižovatka s dálnicí D1 u Hulína a část otrokovického obchvatu.

Nejvíce peněz letos půjde podle Stanjury na přípravu jihovýchodního obchvatu Otrokovic na Zlínsku. "Pak máme 15 milionů korun na úsek do Babic a v dalších úsecích se chystají další stupně projektové přípravy," řekl Stanjura.

V dalších letech by se podle jeho slov měli již vybírat dodavatelé a zahájit stavba. Nejdříve by mohla začít výstavba obchvatu Otrokovic. "Rádi bychom podali příští rok žádost o stavební povolení a během příštího roku je získali," uvedl ministr a dodal, že pokud do procesu nezasáhnou ochránci přírody, za dva roky by se tam mohlo začít stavět.

Ministr se zástupci obcí probíral jednotlivé úseky, diskutovalo se například o trase u Spytihněvi na Zlínsku, kde Ředitelství silnic a dálnic preferuje levnější variantu, při které by silnice vedla nad povrchem.

Obec však podle starosty Víta Tomaštíka chce spodní variantu. Cesta by při ní vedla částečně pod železničním koridorem. Sice by byla o asi 300 milionů korun dražší, ale je citlivější vůči krajině a znamenala by lepší podmínky pro občany, podotkl Tomaštík.

Autoři: ,