Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Staropramen změnil majitele, teď spadá pod Molson Coors

Ekonomika

  13:05aktualizováno  17:02
PRAHA/DENVER - Středoevropskou pivovarskou skupinu StarBev, jejíž vlajkovou lodí jsou Pivovary Staropramen, koupila severoamerická pivovarská skupina Molson Coors Brewing Company. Cena transakce je za 2,65 miliardy eur (zhruba 66 miliard korun). Agentura Reuters v závěru uplynulého týdne informovala, že blízko ke koupi StarBev je japonský pivovar Asahi.

Staropramen foto: ČTK

StarBev se sídlem v nizozemském Amsterdamu a v Praze provozuje ve střední a východní Evropě devět pivovarů. Loňské tržby skupiny přesáhly v přepočtu 17 miliard korun, výstav členských pivovarů přesáhl 13 milionů hektolitrů. Zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace (EBITDA) dosáhl v přepočtu bezmála šest miliard korun. Skupina v regionu zaměstnávala 4100 lidí.

ČTĚTE TAKÉ:

"Akvizice StarBev dokonale zapadá do strategie Molson Coors rozšiřovat naše portfolio prémiových značek a naši působnost na rostoucí trhy po celém světě," uvedl prezident a výkonný ředitel CEO Molson Coors Peter Swinburn.

Pivní trh střední Evropy označil za atraktivní se silným růstovým potenciálem poté, co prodeje piva v regionu začínají po ekonomickou krizí způsobeném poklesu opět růst. Transakci musí nejdříve schválit některé evropské antimonopolní úřady. Její dokončení se předpokládá ve druhém čtvrtletí letošního roku.

Molson Coors očekává, že transakce začne přinášet své ovoce během prvního celého roku a že díky zefektivnění výroby či nákupu získá do roku 2015 přibližně 50 milionů dolarů před zdaněním (930 milionů korun).

Centrála StarBev zůstane v Praze

Na telefonický dotaz dnes Swinburn odpověděl, že centrála StarBev by měla i nadále zůstat v Praze. Nový majitel prý nechystá v blízké budoucnosti ani personální změny ve vedení. "Jsme velmi spokojeni s tím, jak je společnost řízena," podotkl.

Molson Coors

Molson Coors je jednou z největších pivovarnických skupin na světě s provozy v Kanadě, USA, Velké Británii a mezinárodní pobočkou Molson Coors International (MCI). Do portfolia společnosti patří mimo jiné značky Coors Light, Molson Canadian a Carling.

Nový vlastník Pivovarů Staropramen prý neplánuje měnit ani receptury a chuť vyráběného piva.

 "Tohleto by byla poslední věc, kterou bychom zvažovali," podotkl Swinburn. Molson Coors prý neplánuje ani odprodání některých pivovarů ze skupiny StarBev.

Staropramen je dvojkou na trhu

Pivovary Staropramen jsou za Plzeňským Prazdrojem dlouhodobě dvojkou na českém pivním trhu, na němž mají zhruba 15procentní podíl. Do StarBev patří také další pivovary v Bulharsku, Chorvatsku, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku a Srbsku. Skupina má obchodní aktivity také na Slovensku a v Bosně a Hercegovině. Firma CVC Capital Partners pivovary v prosinci 2009 koupila od pivovarského gigantu AB InBev.

Pivovarům Staropramen, loni meziročně vzrostl prodej piva o osm procent na 3,03 milionu hektolitrů. Firma prodala více piva v tuzemsku, rostl jí však také vývoz. Za zvýšenými prodeji stojí nové produkty uvedené na trh i marketingová kampaň v zahraničí. Celý pivní trh v ČR přitom v roce 2011 stoupl o necelá tři procenta poté, co předtím tři roky po sobě klesal.

Staropramen vaří pivo více než 140 let

Pražský Staropramen je nejznámější a nejprodávanější česká pivní značka. Společnost Pivovary Staropramen, která vaří také piva Braník a Ostravar, je druhou největší pivovarnickou skupinou v zemi.

Pivovar založili na pražském Smíchově v roce 1869 dva průmyslníci Jan Kohout a Vilém Pick. První várka piva byla uvařena 1. května 1871.

Růst podniku pozastavila 1. světová válka, ale období první republiky bylo přes počáteční potíže dobou další prosperity. Staropramen se stal největším pivovarem v zemi a koncem 30. let se zařadil mezi tři největší pivovary v Evropě.

Úspěšné období uťala druhá světová válka, po které přišlo znárodnění a útlum investic. Přesto podnik pokračoval ve zvyšování výroby a v roce 1960 překročil milion  hektolitrů piva. Ač byl výrobcem piva především pro Prahu, dařilo se mu i exportovat.

Po změně režimu založily tři tehdejší velké pražské pivovary - Staropramen, Braník a První pražský měšťanský pivovar v Holešovicích akciovou společnost Pražské pivovary. V roce 1993 koupila 34 procent Pražských pivovarů britská pivovarnická skupina Bass a vytvořila skupinu, do které patřily i severomoravský Ostravar a pivovary ve Svijanech a Vratislavicích na Liberecku.

V roce 2000 Bass prodala pivovarnickou divizi belgické skupině Interbrew. Součásti skupiny, která se po fúzích přeměnila v největší pivovarnické uskupení světa Anheuser-Busch InBev, zůstal Staropramen až do roku 2009. Tehdy se novým majitelem Pivovarů Staropramen stala investiční společnost CVC Capital Partners. Její vedení sídlí v Praze a Amsterodamu a její hlavní značkou je Staropramen.

Na českém trhu má Staropramen, který kromě svých tradičních značek vaří také původně belgický ležák Stella Artois, zhruba 15procentní podíl.

Autoři: ,