Že státní správci železnice kontrakt neprodlouží, informovaly Lidovky.cz už minulý týden. Problémem je rozpor se zákonem: SŽDC tvrdí, že na další pronájem by musela vyhlásit novou otevřenou soutěž. Společnost Grandi Stazioni zároveň nestihla opravy nádraží, k nimž se zavázala.
Italové skončí na hlavním nádraží v Praze. Po státu budou chtít miliardy |
„Vyzvali jsme písemně Grandi Stazioni k odevzdání předmětu nájmu a dalších převzatých částí nemovitostí v areálu železniční stanice Praha – hlavní nádraží v souvislosti s uplynutím doby trvání Nájemní smlouvy,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Firma Grandi Stazioni, která počítala s prodloužením spolupráce o dalších třicet let, nedodržela jednu z podmínek smlouvy uzavřené s původním majitelem nádraží Českými drahami: opravit historickou Fantovu budovu. Rekonstrukce se zatím dočkaly komerční prostory - tedy nástroj podnikání italské firmy. Na nájmech od kaváren, obchůdků či knihkupectví vydělává Grandi Stazioni desítky milionů korun ročně.
„Potvrzuji, že nám zmíněný dopis přišel. Jednání intenzivně probíhají dál,“ řekl pro Lidovky mluvčí italské firmy Martin Hamšík.
Oprava měla být původně hotová v roce 2013. ČD ovšem firmě smluvním dodatkem umožnila tříletý odklad. Ani tento termín však firma nesplnila. Zpoždění vysvětluje špatným technickým stavem objektů a změnou stavebních předpisů.
Co se bude dít nyní: správci železnice tvrdí, že jsou na převzetí největšího českého nádraží dobře připraveni.
„Ujišťujeme veřejnost, že máme připravená veškerá opatření, aby přechod správy pražského hlavního nádraží z Grandi Stazioni na SŽDC v žádném případě neovlivnil chod nádraží a všech poskytovaných služeb. V tomto ohledu také jednáme se zástupci Grandi Stazioni. Zároveň SŽDC osloví všechny smluvní partnery na nádraží a vstoupí s nimi v jednání. Jednoznačným cílem je zachovat spolupráci a projednat náležité smluvní vztahy,“ dodala mluvčí Šubová.
Restart zanedbaných nádraží. Opravovat se začne v Hradci, Přerově či Sokolově |
Italská strana ještě minulý týden věřila, že se s českými správci železnice dohodne.
„Stále věříme, že uzavření dohody, pro kterou se nabízí několik nezpochybnitelných právních možností, je pro všechny nejlepší. Zastavit práce a zahájit spory s Českou republikou o odškodnění považujeme za velmi nešťastné“, uvedl minulý týden jednatel společnosti Andrea Odoardi.
Grandi Stazioni zdůrazňovalo, že by mohlo jít o velmi citlivý spor, protože jejím akcionářem je i Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD). Zároveň připomíná, že v případě úspěchu u soudu by škodu musela zaplatit SŽDC jako státní organizace, tedy daňoví poplatníci.
JAK ŠEL ČAS S GRANDI STAZIONI
|