Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Stát po dopravcích vymáhá mýtné za neexistující bránu

Ekonomika

  14:55
PRAHA - Stát po dopravcích zpětně vymáhá mýtné nedoplatky za dálniční úsek, na kterém není mýtná brána. Celkovou výši nedoplatků dnes generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar vyčíslil na tři miliony korun.

Mýtná brána. foto: Lidové noviny

Postup ministerstva dopravy jako provozovatele mýtného mu připadá neoprávněný a sdružení se hodlá obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podle Ředitelství silnic a dálnic leží vina za nedoplacení mýtného jednoznačně na straně dopravců.

Mýtné v Česku

Mýtné platí v Česku kamiony s hmotností od 12 tun od roku 2007 a v loňském roce na něm stát vybral rekordních 6,6 miliardy korun. Od loňského února se povinnost platit mýtné vztahuje i na nákladní auta od 3,5 tuny a od letošního roku mýtné podražilo o 25 procent na průměrnou částku pěti korun na kilometr.

V Česku se mýtné v současnosti platí na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy, ministr dopravy Vít Bárta uvažuje o rozšíření povinnosti platit mýtné i na vybrané silnice druhé a třetí třídy.

Na konci února bylo v mýtném systému zaregistrováno 547.700 vozidel.

"My si myslíme, že provozovatel systému zneužívá své dominantní postavení na trhu, a zároveň si myslíme, že narušuje hospodářskou soutěž tím, že poplatky vymáhá jen od jedné skupiny," řekl Špryňar. Podle něj je totiž stát nedůsledný při vymáhání mýtných nedoplatků od zahraničních dopravců, u kterých má prý pouze poloviční úspěšnost.

Podle Špryňara se dopravci v případě neexistující brány neměli jak dozvědět, že jim projetím úseku vzniká povinnost platit. Dopravce se totiž orientuje podle mýtných bran a akustického signálu, který vydává palubní jednotka umístěná v kabině řidiče.

Podle Martiny Vápeníkové z Ředitelství silnic a dálnic je úsek od začátku výběru mýtného uvedený ve vyhlášce, a dopravci jej proto měli znát.

Bránila by nadměrným nákladům
Vzhledem k tomu, že na 39. kilometru dálnice D11 v jednom směru mýtná brána chybí, měli dopravci podle Vápeníkové povinnost vždy sjet a chybějící úsek doplatit na nejbližším kontaktním centru. To je ale podle Špyňara technicky nemožné, protože by se kontaktní centrum s náporem nedokázalo vypořádat.

Mýtnou bránu zde podle Vápeníkové firma Kapsch nevybudovala, protože by bránila přepravě nadměrných nákladů. Vymáhané nedoplatky prý přepravcům vznikly v letech 2007 a 2008.

"Doporučili jsme většině přepravců nedoplatky uhradit a vytipovali několik firem, které podpoříme v jejich soudních sporech," vysvětlil postup sdružení Špryňar. Připustil nicméně, že případné soudní spory nemusí pro dopravce skončit příznivě.

Není možnost kontroly
Česmad si stěžuje také na to, že dopravci v Česku nemají možnost si zkontrolovat, jestli v systému mýtného nemají nějaké nedoplatky. V současnosti jim to v kontaktních centrech prý neřeknou a celní správa takové informace rovněž nesděluje. Internetovou stránku s aktuálním výpisem nedoplatků zprovozní společnost Kapsch, která mýtný systém pro stát spravuje, na začátku příštího měsíce.

Autoři: ,

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.