24. února 2007 9:02, aktualizováno  9:50 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Stát tlačí Kapsch k satelitu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 11Diskuse
Mýtné brány | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mýtné brány | foto: Lidové noviny

Praha Mezi ministerstvem dopravy a firmou Kapsch, která v Česku provozuje systém výběru mýta, to opět zaskřípalo. Jádrem sporu je tentokrát výstavba zařízení pro druhou etapu výběru mýta. Po jejím dokončení se má zpoplatnit přes tisíc kilometrů silnic první třídy.

Úředníci totiž dali rakouské firmě ultimátum: buď postaví druhou etapu podle požadavků ministerstva, nebo to budou muset zvládnout podle původní smlouvy. Jenže s nejnovějšími požadavky ministerstva, využít pro druhou etapu čistě satelitní technologii, Kapsch nesouhlasí a podle původní smlouvy, která nařizuje uvést systém do provozu už od prvního července, to stihnout nelze, poukazuje společnost.

„Jednání ministerstva dopravy je zcela mimo rámec evropských obchodních zvyklostí,“ prohlásil Georg Kapsch, spolumajitel holdingu Kapsch. „Na žádost ministerstva jsme ztratili více než čtyři měsíce vyjednáváním o změně technologie pro druhou etapu. A teď nám vyhrožují, že musíme dodržet původní termín,“ dodal Kapsch.

Ministerstvo chce, aby Kapsch nově přistoupil zejména na připomínky expertní komise pod vedením profesora Petra Moose z Českého vysokého učení technického. Ten sice ještě minulý měsíc souhlasil s návrhem firmy Kapsch využít hybridní technologii – tedy satelit s kombinací mikrovln – nyní ale obrátil a požaduje pouze satelitní systém s tím, že jde o nejefektivnější řešení.

Kapsch to odmítá. „Už jednou jsme vyšli vstříc a přislíbili, že jsme schopni dodat kombinaci mikrovlnného a satelitního systému,“ argumentuje Kapsch.

Rakušané se nyní budou snažit vyjednat, aby alespoň dvacet procent silnic první třídy bylo zpoplatněno mikrovlnnou technologií, která by mohla zajistit vyšší výnosy. „Mikrovlnná technologie je mnohem efektivnější než satelit,“ vysvětlil důvody prosazování mikrovln mediální zástupce společnosti Kapsch David Šimoník.

Předmětem sporů jsou i palubní jednotky

Výběr technologie přitom není jedinou spornou oblastí. Další neshody se točí kolem typu palubních jednotek. Zatímco odborníci z ministerstva dopravy prosazují typ palubní jednotky, který má řadu dalších nadstandardních služeb, a je tudíž i dražší. Kapsch chce naopak více typů tak, aby si mohli dopravci vybrat. „Je zbytečné si pořizovat jednotku

se službami, kterých ten dopravce poté nevyužije,“ poznamenal mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník

Další jednání budou pokračovat příští týden. Ministerstvo dopravy sice chtělo výsledky vyjednávání oznámit už včera, páteční tiskovou konferenci však ministr zrušil s tím, že „jednání nepřinesla očekávaný posun“.

Kdy se zpoplatní tisíc kilometrů silnic první třídy, tak není vůbec jasné. Experti odhadují, že dříve než na konci roku to určitě nebude. Zatím se tak vybírá mýto pouze na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, a to od ledna.



 



 


 

Petra Horčicová, Lidové noviny
  • 11Diskuse




Najdete na Lidovky.cz