Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Stát ušetří na mýtném

Ekonomika

  7:14
PRAHA - Druhá fáze stavby mýta v Česku by mohla nakonec být levnější. Náklady na zpoplatnění silnic prvních tříd zřejmě klesnou až o třetinu a to především díky využití satelitní technologie namísto původně plánovaných mikrovln.

peníze foto: Hynek Glos, Lidové noviny

„Úspory odhadujeme na částku přesahující půl miliardy korun,“ uvedl mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník.  Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač dokonce odhaduje ještě vyšší úsporu. „Mohlo být to být okolo sedmi set milionů korun,“ míní Hodač. Původní cena zpoplatnění tisíce kilometrů silnic prvních tříd tak spadne z 2,4 miliardy korun pod dvě miliardy.

Úsporu si pochvaluje i ministr dopravy Aleš Řebíček. Nyní se podle ministra čeká už jen na souhlas Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Úspora plyne z ekonomické a technické analýzy předložené firmou Kapsch. Nyní to pošleme na antimonopolní úřad a pokud proti němu nebude námitek, požádáme o schválení nové podoby systému vládu,“ řekl Řebíček.
 Nižší náklady přinese především to, že odpadne náročná výstavba mýtných bran, které jsou nezbytnou součástí mikrovlnné technologie, konstatoval za firmu Kapsch David Šimoník. Namísto původních pěti set jich bude potřeba pouze okolo stovky.

Přestože totiž satelit bude tvořit zhruba osmdesát procent celého systému, firma Kapsch prosadila, že alespoň na dvaceti procentech bude smět využít mikrovlny. „Bez toho bychom neudrželi efektivitu výběru mýta nad pětadevadesát procetnt a museli bychom platit sankce,“ vysvětlil Šimoník.

 Právě míra efektivity - tedy kolik aut unikne placení mýtu - se v posledních dnech stala terčem neshod ministerských úředníků a firmy Kapsch. Rakušané totiž deklarují účinnost nad 99 procent a požadují zvláštní odměny. Ze smlouvy totiž vyplývá, že při efektivitě nad 95 procent dostane firma Kapsch zaplaceno navíc. Ministr proto pověřil nezávislého auditora, který by měl účinnost ověřit. Jenže nyní se ukázalo, že auditor má s tímto měřením problémy a úředníci chtějí účinnost vypočítat matematickým modelem.

 Nejde přitom o jedinou komplikaci. Výše odměn je upravena ve smlouvě jako první dodatek, který ale antimonopolní úřad označil začátkem března za nezákonný. Dodatek ovšem stále platí, protože Kapsch podal odvolání. teoreticky tak má na odměny nárok. Celkové ceny zakázky se úspory na druhé etapě příliš nedotknou, Drtivou většinu nákladů totiž spolkne provoz systému. Za stavbu a desetiletý provoz si Kapsch účtuje dvaadvacet miliard korun.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...