Otakar Schlossberger, který funkci arbitra vykonává od roku 2003, na včerejší tiskové konferenci oznámil, že počet podnětů, které od českých spotřebitelů dostává, klesá. „Důvodem je především zlepšení chování bank a dalších institucí vůči svým klientům,“ řekl Schlossberger. Zatímco v roce 2005 řešil 160 případů z celkového počtu 532 podnětů, loni jich bylo už pouhých 77 z 360 stížností.
Nejčastější případy v roce 2006 |
• falešné platební příkazy - 15 |
Optimismus finančního arbitra ale nezastává Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů. Ta totiž tvrdí, že případů s nezákonnými bankovními operacemi přibývá. „Je to tím, že ze zákona omezené pravomoci nedovolují finančnímu arbitrovi postihovat všechny případy související s bankovním sektorem,“ konstatuje Picková.
Zdaleka nejčastěji si totiž čeští zákazníci stěžují na vysoké poplatky za vedení bankovních účtů, finančně nevýhodné spotřebitelské úvěry nebo nejrůznější typy pojištění. „V těchto případech naopak dochází k nárůstu reklamací,“ informuje Picková.
Častěji než v minulosti se také stává, že se banky s nespokojenými klienty vyrovnají ještě před dořešením sporu před arbitrem. V minulém roce k tomu došlo v 21 případech. „Týkalo se to především sporů klientů s Českou spořitelnou,“ uvedl Schlossberger.
Rekordně klesá výše pokut
Spolu s klesajícím množstvím stížností klesá i množství vybraných pokut. Finanční arbitr loni udělil nejméně pokut za poslední tři roky. Zatímco v roce 2004 celková výše pokut dosáhla 570 tisíc korun, v následujícím roce to bylo už přes 943 tisíc korun. „Loni jsme ale udělili pokuty za necelých 237 tisíc korun,“ konstatoval Schlossberger. Hlavním důvodem snížení sankcí bylo zlepšení komunikace bankovních institucí směrem k zákazníkům.
„Nejvyšší pokutou, jakou jsme kdy udělili, bylo dvě stě tisíc korun. Loni to bylo kolem sta tisíc,“ dodal Schlossberger.
Jeho úřad sice vybral méně na pokutách, ale podařilo se mu také ušetřit na vlastní režiji. Provoz kanceláře stál loňi o 400 tisíc korun méně než o rok dříve.