Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Blanka není tunel a za ty peníze rozhodně stojí, hájí Metrostav svoji stavbu

Ekonomika

  9:53
PRAHA - „Blanka není tunel,“ vysvětluje sebevědomě stavební firma Metrostav. Dva týdny před údajným otevřením stavby odstartovala webová stránka, která má Pražanům odpovědět na 6 palčivých otázek. Čtenář se tak mimo jiné dozví, jestli Blanka stála za ty peníze a komu pomůže nejvíce.

Útroby tunelu Blanka si prohlédly tisíce lidí. foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Ani ne dva týdny před údajným otevřením tunelu Blanka, rozjela stavební firma Metrostav webové stránky blankanenitunel.cz, ve kterých vysvětluje, že v případě Blanky nejde o „tunel“. „Stojí Blanka za ty peníze?“ pokládá si prezentace otázku. „Rozhodně ano,“ dodává jedním dechem. Na kampaň jako první upozornil server Mediar.cz.

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka zvolila firma název prezentace schválně. „ Přišlo nám, že to vzbudí zájem. Podle nás mnohá tvrzení o tunelu nejsou v souladu s realitou. Chtěli jsme tak o projektu otevřít diskuzi,“ řekl serveru Lidovky.cz. „Domníváme se, že stavba bude prospěšná, není předražená a Praze skutečně pomůže,“ dodal.

Webová stránka kromě obhájení ceny třeba vysvětluje, že Blanka není stará, komu vlastně pomůže, proč trvala tak dlouho a co možná po pražském tunelu přijde.

Firma Metrostav vysvětluje. že tunel Blanka není tunel.
Firma Metrostav vysvětluje. že tunel Blanka není tunel.

„Metrostav a.s. děkuje všem obyvatelům Prahy za porozumění, trpělivost a podporu, jakou si projekty podobného rozměru zaslouží,“ končí stavební firma prezentaci.

Tunel Blanka vyšel zatím na 37 miliard a tvoří jen jednu z částí Městského okruhu, vnitřního silničního prstence hlavního města. Otevření stavby se už několik let neustále posouvá. Původně měly Blankou projet první vozidla už v roce 2011. Zatím se jako nejpravděpodobnější termín jeví letošní 20. září.

SLIBY A FAKTA

  • Tunel měl lidem původně sloužit už v roce 2011. Rozhodčí soud ale řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav a správcem stavby, firmou IDS.
  • 26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
  • Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
  • 9. srpna 2011- Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
  • Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež konaly 10. a 11. října 2014).
  • Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
  • 15. srpna 2014 - Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.
  • 30. září 2014 - Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.
  • 17. října 2014 - V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince pravděpodobně neotevře. Nouza ovšem ještě 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.
  • 14. listopadu 2014 - Tehdejší kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu 2015. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.
  • 21. listopadu 2014 - Firmy podílející se na výstavbě se shodly, že zkušební provoz tunelů začne na přelomu března a dubna 2015. Prosincový termín tak definitivně padl.
  • 23. února 2015 - Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) řekl, že Praha zřejmě opět odloží otevření tunelového komplexu Blanka. Musí totiž vyměnit kabely technického zabezpečení, které zničila voda.
  • 8. dubna 2015- Firma IDS spolu s pražskými radními vyhlašuje nový termín otevření: 15. září. V případě příznivých okolností dokonce 20. srpna.
  • 30. července 2015- Otevření komplexu se odkládá o dalších pět dnů na 20. září. Především kvůli napnutému programu technických a komisionálních zkoušek.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!