Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Superúspěšná kampaň Kony 2012 čelí kritice

Média

  7:00
PRAHA - Jde o nejrychleji rostoucí kampaň na sociálních sítí všech dob. Srdcervoucí půlhodinové video Kony 2012 již na serveru YouTube shlédlo 75 milionů lidí. Objevují se však kritické hlasy na adresu neziskové organizace Invisible Children, která video vyrobila.

Kampaň Kony 2012 bojuje za dopadení ugandského válečného zločince Josepha Konyho foto: Invisible ChildrenReprofoto

Kampaň Kony 2012 má za cíl bojovat za dopadení ugandského válečného zločince Josepha Konyho, vůdce takzvané Armády božího odporu (LRA). Ve středoafrických zemích používá chlapce jako dětské vojáky a dívky jako sexuální otrokyně,  africký region terorizuje již téměř dvě desetiletí.

Podle britského deníku Guardian video vydělalo neziskové organizaci během prvních 48 hodin po nahrání na server YouTube 5 milionů dolarů (zhruba 95 milionů korun). Několik dní poté bylo zcela vyprodáno všech 500 tisíc aktivistických balíčků s propagačním náramkem a plakáty k vylepení, které propagují Konyho jméno ve stylu plakátů k americkým prezidentským volbám.

Posílejte peníze jinam

Někteří však poukazují na špatné hospodaření organizace s vybranými prostředky. Podle Mii Farrowové, vyslankyně dobré vůle UNICEF, by měli lidé peníze posílat spíše na oběti Konyho násilí, kterými jsou nezletilé děti a jejichž budoucnost je nejistá. Novinář Peter Eichstaedt zase soudí, že Uganda má větší problémy: "Například s AIDS."

Na serveru Visible Children, který je silným kritikem kampaně, se objevila fotografie ukazující tři zakladatele Invisible Children, Bobbyho Baileye, Larena Poolea a Jasona Russella, jak ozbrojeni pózují se členy Sudan People Liberation Army. Ta je spolu s ugandskými vládními jednotkami často obviňována z násilností. Vzniká tak podezření, že získané peníze z kampaně podporují jen jiné militantní jednotky.

Kampaň Kony 2012 bojuje za dopadení ugandského válečného zločince Josepha Konyho

Invisible Children, které jsou v USA jednou z nejvlivnějších lobbistických skupin, prý také nebezpečně zjednodušují historické souvislosti, manipulují fakta a jsou silně tendenční.

Nejsilnější kritiky se dotýkají problémů americké vojenské přítomnosti na kontinentě. Editor London Evening Post Henry Gomba, který pochází z Gambie, dává do souvislosti kampaň Kony 2012 s událostmi tzv. arabského jara, které vidí jako boj o nerostné suroviny v Africe. "Tyto války jsou vedeny stále ze stejného důvodu. Tím je ropa, zlato, půda a další nerostné suroviny."

Zviditelnit děti

"Proslavení" Konyho má podle autorů kampaně zajistit tlak veřejnosti na americkou administrativu. Podle tvůrců filmu hrozí, že bez zájmu obyčejných lidí americká vláda stáhne z Ugandy své jednotky. Vyslání stovky amerických poradců do Ugandy v prosinci 2011 bylo přitom jedno z klíčových vítězství kampaně.

Kampaň Kony 2012 bojuje za dopadení ugandského válečného zločince Josepha Konyho

"Ugandské děti byly pro politiku Spojených států neviditelné. Toto hnutí je udělalo viditelnými," vysvětlují název organizace Invisible Children (Neviditelné děti) a pointu celého hnutí jeho zakladatelé.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Kampaň má vyvrcholit 20. dubna. Přes noc chtějí sympatizanti z celého světa vyrazit do ulic a polepit je plakáty s Konyho podobiznou. Záměrem je, aby se lidé probudili do světa, který už nebudu moci Konyho a jeho násilnosti ignorovat.

Autoři: ,

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...