Kampaň Kony 2012 má za cíl bojovat za dopadení ugandského válečného zločince Josepha Konyho, vůdce takzvané Armády božího odporu (LRA). Ve středoafrických zemích používá chlapce jako dětské vojáky a dívky jako sexuální otrokyně, africký region terorizuje již téměř dvě desetiletí.
Podle britského deníku Guardian video vydělalo neziskové organizaci během prvních 48 hodin po nahrání na server YouTube 5 milionů dolarů (zhruba 95 milionů korun). Několik dní poté bylo zcela vyprodáno všech 500 tisíc aktivistických balíčků s propagačním náramkem a plakáty k vylepení, které propagují Konyho jméno ve stylu plakátů k americkým prezidentským volbám.
Posílejte peníze jinam
Někteří však poukazují na špatné hospodaření organizace s vybranými prostředky. Podle Mii Farrowové, vyslankyně dobré vůle UNICEF, by měli lidé peníze posílat spíše na oběti Konyho násilí, kterými jsou nezletilé děti a jejichž budoucnost je nejistá. Novinář Peter Eichstaedt zase soudí, že Uganda má větší problémy: "Například s AIDS."
Na serveru Visible Children, který je silným kritikem kampaně, se objevila fotografie ukazující tři zakladatele Invisible Children, Bobbyho Baileye, Larena Poolea a Jasona Russella, jak ozbrojeni pózují se členy Sudan People Liberation Army. Ta je spolu s ugandskými vládními jednotkami často obviňována z násilností. Vzniká tak podezření, že získané peníze z kampaně podporují jen jiné militantní jednotky.
Invisible Children, které jsou v USA jednou z nejvlivnějších lobbistických skupin, prý také nebezpečně zjednodušují historické souvislosti, manipulují fakta a jsou silně tendenční.
Nejsilnější kritiky se dotýkají problémů americké vojenské přítomnosti na kontinentě. Editor London Evening Post Henry Gomba, který pochází z Gambie, dává do souvislosti kampaň Kony 2012 s událostmi tzv. arabského jara, které vidí jako boj o nerostné suroviny v Africe. "Tyto války jsou vedeny stále ze stejného důvodu. Tím je ropa, zlato, půda a další nerostné suroviny."
Zviditelnit děti
"Proslavení" Konyho má podle autorů kampaně zajistit tlak veřejnosti na americkou administrativu. Podle tvůrců filmu hrozí, že bez zájmu obyčejných lidí americká vláda stáhne z Ugandy své jednotky. Vyslání stovky amerických poradců do Ugandy v prosinci 2011 bylo přitom jedno z klíčových vítězství kampaně.
"Ugandské děti byly pro politiku Spojených států neviditelné. Toto hnutí je udělalo viditelnými," vysvětlují název organizace Invisible Children (Neviditelné děti) a pointu celého hnutí jeho zakladatelé.
Kampaň má vyvrcholit 20. dubna. Přes noc chtějí sympatizanti z celého světa vyrazit do ulic a polepit je plakáty s Konyho podobiznou. Záměrem je, aby se lidé probudili do světa, který už nebudu moci Konyho a jeho násilnosti ignorovat.