10. ledna 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Řetězec H&M oblékl černošského chlapce do mikiny s nápisem ‚opice‘. Protestují i celebrity

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 27Diskuse
„Rasistické a urážlivé“, znělo v pondělí na adresu oděvního giganta H&M. Na... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy „Rasistické a urážlivé“, znělo v pondělí na adresu oděvního giganta H&M. Na... | foto: H&M

STOCKHOLM/PRAHA „Rasistické a urážlivé“, znělo na začátku týdne na adresu oděvního giganta H&M. Na webových stránkách švédského výrobce se totiž objevila fotografie chlapce černé pleti oblečeného v zelené mikině s nápisem „Coolest monkey in the jungle“ (v překladu Nejhustější opice v džungli). Na obrázek si stěžovaly i slavné osobnosti.

Výrobku firmy, která platí za producenta levných oděvů, si v pondělí všimli uživatelé sociálních sítí a označili jej za nepřípustný. Ještě v úterý nešetřili kritikou na účet řetězce H&M ani slavní sportovci či umělci. 

Na fotografii si stěžoval například hvězdný basketbalista NBA LeBron James, který zveřejnil upravený obrázek, na němž dal dítěti na hlavu korunu. Raper Diddy zase nápis „monkey“ opravil na „krále“.

08.ledna 2018 v 22:10, příspěvek archivován: 09.ledna 2018 v 16:47

Put some respect on it!! When you look at us make sure you see royalty and super natural God sent glory!! Anything else is disrespectful. https://t.co/QVaxgngwh1

Od švédské společnosti se distancoval i kanadský zpěvák Weeknd. Syn etiopských rodičů prohlásil, že s H&M odmítá nadále spolupracovat. V řetězci je totiž zastoupen svou vlastní řadou oblečení. Na svém twitterovém účtu Weeknd napsal, že byl „šokován a bylo mu trapně“.

„Naprosto tomu rozumíme a souhlasíme s jeho reakcí,“ prohlásila mluvčí H&M Anna Eriksson . „Hluboce nás mrzí, že byl obrázek pořízen. Omlouváme se všem, kterých se dotkl.“

Kritiky také pohoršilo, že další varianty oděvu – tmavěmodrá mikina se vzorem zvířat a oranžový svršek s nápisem „Survival expert“ (v překladu Expert na přežití) byly nafoceny na chlapcích bílé pleti. 

09.ledna 2018 v 16:31, příspěvek archivován: 09.ledna 2018 v 16:50

NBA star LeBron James, rapper Diddy and other artists have responded with outrage to an advertising image by retailer H&M showing a black child in a sweatshirt with the words "Coolest monkey in the jungle." https://t.co/CIUADabPPA https://t.co/vrwbgD2O2H

„V roce 2018 by tu v žádném případě neměly být značky či jejich kreativní ředitelé s takovou nedbalostí a nedostatkem povědomí,“ postěžoval si na Twitteru designér Alex Medina.

Tweetem ho následoval sloupkař listu The New York Times a přispěvatel CNN, Charles Blow: „To jste se zatraceně zbláznili?!“ Umělec, který si říká Mimicgawd, zase zveřejnil kreslenou verzi obrázku, na níž má dítě na mikině napsáno „Coolest Kid in the racist ass H&M catalog“ (v překladu Nejstylovější dítě v rasistickém katalogu H&M).

08.ledna 2018 v 05:30, příspěvek archivován: 09.ledna 2018 v 16:53

Fixed this H&M ad I saw earlier today https://t.co/ItX0zzfhlw

Fotografie šokovala i britskou političku Kate Osamor, jež pochází z Nigérie. „H&M, myslíte si, že takový obrázek je vhodná prezentace pro malého černého chlapce?“ 

Švédský řetězec po lavině kritiky fotografii dítěte z online obchodu stáhl. Zelenou sportovní mikinu za necelých 250 korun prodává dál.

  • 27Diskuse




Najdete na Lidovky.cz