5. června 2007 9:25 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Systém mýta se opět mění

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 29Diskuse
Mýtné brány. Zpoplatnění by se mělo týkat už i vozů nad 3,5 tuny. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mýtné brány. Zpoplatnění by se mělo týkat už i vozů nad 3,5 tuny. | foto: Igor ŠefrČTK

PRAHA Ministerstvo dopravy připravilo úplně novou koncepci systému výběru mýtných poplatků v Česku. Nejenže by se mýto mělo rozšířit na silnice prvních až třetích tříd s využitím satelitní technologie, ale platit by měly i vozy nad 3,5 tuny.

Původní plán zpoplatnění přitom počítá jen s kamiony nad 12 tun a zpoplatnění 2100 kilometrů dálnic, rychlostních komunikací a silnic prvních tříd. „Analýza ukázala, že tato varianta nebude ekonomicky rentabilní,“ zdůvodnil obrat náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.



Na základě původního plánu přitom rakouská firma Kapsch vyhrála tendr za 22 miliard korun a realizovala už zhruba polovinu zakázky. Smlouvu, podle které má Kapsch zpoplatnit mikrovlnnou technologií 2100 kilometrů komunikací, podepsal s Rakušany tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský, a to se záměrem zpoplatnit auta nad 3,5 tuny. Za této podmínky mělo jít o rentabilní záležitost.

Politicky se mu ovšem nepodařilo tento parametr prosadit. Zákon – který se schvaloval až po podpisu smlouvy – bral na zřetel jen těžké kamiony. Teprve současný ministr nechal udělat analýzu výnosnosti a na jejím základě se rozhodl pro zásadní změny. Resort dopravy v tom ale nevidí problém a tvrdí, že závazek firma Kapsch dodrží a zpoplatní 2100 kilometrů komunikací.

Bude totiž zpoplatňovat všechny úseky dálnic, které se v budoucnosti dokončí. Bude mít rovněž na starost vybudování systému mikrovlnného mýta na tranzitních úsecích – tedy nejvíce zatížených spojnicích hranic s nájezdy na dálnice. Dohromady by tak podle Hodače mělo jít o rozsah, o kterém mluví původní smlouva – tedy 2100 kilometrů.

  • 29Diskuse




Najdete na Lidovky.cz