Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Tajná dohoda vyjde draho. Za pohrobky Škody Auto stát zaplatí 300 milionů

Ekonomika

  19:00
PRAHA - Po osmnácti letech je jasno. Stát za nezákonné vypořádaní dluhů po prodeji Škody Auto zaplatí 301 milionů. Původně přitom dlužná částka vůči Volkswagenu činila 150 milionů. Jenže kvůli chybným smlouvám, vleklým soudním tahanicím a právnímu poradenství se privatizační složenka vyšplhala na téměř trojnásobek.

Jak zjistily LN, minulý týden dal ministr financí Andrej Babiš (ANO) příkaz k proplacení dlužné částky.

„Je to skandál bývalých ministrů financí, že to před tím nikdo neřešil. Jen na právní služby musel stát vydat advokátní kanceláři Squire Sanders přes 65 milionů korun,“ řekl LN lídr hnutí ANO s tím, že už zjišťuje, kdo konkrétně je za zpackaný případ odpovědný.

Kauza Prisko v čase

Prosinec 1994 - Společnosti Prisko a Volkswagen se dohodly na rozdělení dluhů společnosti Motokov v poměru 55,4 ku 44,6 procenta.

1995 - Společnosti podepsaly dohodu o tom, že se budou vzájemně podporovat při vymáhání pohledávek a informovat o případných úspěších.

1997 - Prisko se s Motokovem dohodlo na účetním vyrovnání svých pohledávek a uzavřely smlouvu o utajení.

2007 - Na tajné vyrovnání se přišlo a Volkswagen zažaloval Prisko u Městského soudu v Praze. Vedení Priska však využilo arbitrážní doložku.

2012 - Prisko prohrálo arbitráž před Mezinárodním soudním dvorem při Mezinárodní obchodní komoře.

2013 - Prisko rozhodčí nález napadlo před Obchodním soudem ve Vídni a opět prohrálo.

Duben 2014 -Verdikt potvrdil i rakouský Zemský soud.

Červenec 2014 - Ministr financí Andrej Babiš souhlasí s proplacením 301 milionů korun.

Formálně za vzniklý dluh odpovídá státem vlastněná společnost Prisko, jejíž jméno je zkratkou slov privatizace Škody. Ta vznikla počátkem 90. let, aby vypořádala závazky Škody Auto v Mladé Boleslavi.

Tajná dohoda

„Ve společnosti byl majetek, o který neměl zájem Volkswagen. Patřila tam například mateřská školka, byty a závody včetně slévárny,“ vysvětlil LN Jan Vrba, první polistopadový ministr průmyslu, který prosadil privatizaci mladoboleslavského závodu.

Pro pochopení sporu je nicméně nutné vrátit se do let 1994 a 1995. Tehdy se Prisko s Volkswagenem domluvily, že budou spolupracovat na vymožení 676 milionů korun od Motokovu, který Škodovce dlužil. Připomeňme, že Motokov coby podnik zahraničního obchodu byl exkluzivním prodejcem škodovek. Prisko mělo nárok na 55,4 procenta dlužné částky, Volkswagen na zbytek. Prisko však závazek nerespektovalo.

V roce 1997 se vyrovnalo s Motokovem, aniž by Volkswagenu dalo vědět. Obě české společnosti se navíc dohodly na utajení vyrovnání. „Volkswagen později věc žaloval před českými soudy. Prisko však namítlo, že existuje rozhodčí doložka, čímž se vše prodražilo,“ vysvětlil LN Robert Pelikán, právník a člen představenstva státem kontrolované firmy.

Vedení Priska se soudilo dál

Vyrovnání mezi Priskem a Motokovem vyplulo na povrch a v roce 2007 Volkswagen firmu zažaloval o 150 milionů korun. Česká strana se hájila, že vyrovnání s Motokovem bylo pouze účetní. Šlo podle ní jen o vyrovnání pohledávek. Spor řešil nejprve Městský soud v Praze, který ovšem řízení zastavil, neboť Prisko namítlo, že smlouva z roku 1996 obsahuje rozhodčí doložku. Volkswagen se tedy v roce 2009 obrátil na Rozhodčí soud při Mezinárodní obchodní komoře. A tam v červnu 2012 vyhrál.

Protože však byl management Priska přesvědčen, že věc je promlčena, pokračoval v soudním sporu, tentokrát u Obchodního soudu ve Vídni. Neúspěšně. Fatální prohru pak letos v dubnu konstatoval i rakouský Zemský soud. Prisko musí zaplatit nejen dlužných 150 milionů korun, ale i úroky od roku 1997 a náklady na řízení, což ve výsledku zdvojnásobilo celkovou sumu.

Kdo za to může?

Za chyby Priska nyní musí stát zaplatit stovky milionů. Kdo za kauzu nese odpovědnost? Podle právníka Roberta Pelikána bylo v případu hned několik chyb. A tu nejpodstatnější spatřuje v arbitráži. „Nejenže se řízení řádově prodražilo, ale také šance na úspěch řádově klesly,“ řekl LN Pelikán. Ředitel právní sekce ministerstva financí Petr Horáček vidí problém už na počátku sporu ve vyrovnání Priska a Motokovu.

Největší díl viny padá dle současného vedení ministerstva na původní management Priska. Předsedkyní představenstva byla v letech 2007 až 2013 Olga Mihalčíková. Právě za jejího vedení se odehrály popisované kroky včetně podpisu smlouvy s právníky Squire Sanders. Podle ministra financí Babiše si za hodinu účtovali 490 eur.
Vyjádření Mihalčíkové se LN nepodařilo získat.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!