Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Tak vypadá oddechový čas: Škoda má v Ženevě šest novinek

Ekonomika

  17:23aktualizováno  17:40
Mladoboleslavská automobilka nepředstavila na ženevském autosalonu žádnou revoluční novinku. Nová generace Yetiho přijde na podzim a tak Škoda využila Ženevu k prezentaci nových variant svých stávajících modelů. Je jich celkem šest a jsou pro Škodu velmi důležité.

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier představil na tiskové konferenci v Ženevě vůz Škoda Octavia RS 245. foto: ČTK

Na první pohled toho Škoda, podobně jako řada jiných automobilek, do Ženevy moc nového nepřivezla. Jenže pozorný pohled ukáže hned šest novinek, které jsou navíc pro značku velmi důležité. Jakýsi oddechový čas před nastávajícím odhalením zbrusu nového Yetiho, tedy česká značka využila doslova na maximum.

Že nové modely firma potřebuje a jsou velmi očekávány, ukazují například i výsledky firmy na českém trhu za měsíc únor. Ten byl totiž ve znamení vyčkávání zákazníků právě na nové modely a tak se podíl značky dostal po delší době pod třicet procent (konkrétně 29,23 %). Je to dáno tím, že zákazníci čekaly na možnost objednávat nové SUV Kodiaq a i kvůli tomu možná poklesly prodejevlajkové lodi Superb. Poklesu se dočkala i Octavia, což je dáno tím, že nabíhá výroba faceliftovaného modelu a i na něj musí zákazníci čekat.

Jak se rodí nová Škoda Kodiaq. Prvních 250 aut skončí ve šrotu

Jak zdůraznil šéf automobilky Bernard Maier, který tentokrát uváděl tiskovou konferenci sám, bez asistence šéfa komunikace Bestenbostela (ten odchází do VW), Octavia je pro Škodu stěžejním vozem. V Ženevě tak firma ukázala dvě její nové verze – vylepšený sportovní model RS 245 a „drsnou“ variantu Octavia Scout. RS 245 je nejrychlejší Octavia všech dob a na tiskovou konferenci ji na pódium přivezl závodní jezdec Josef Kopecký.

Firma v Ženevě ukázala dvě nové verze – vylepšený sportovní model RS 245 a...
Bernhard Maier představující vůz Škoda Octavia Scout.

Představení této dvojice ve Švýcarsku je obzvlášť příznačné, sportovní modely Škoda a typy s pohonem všech kol (jako Scout) se tu totiž prodávají obzvlášť dobře. Ostatně, sám Maier zdůraznil, že sportovní RS není pro Škodu žádným okrajovým modelem, celých 13 procent produkce octavií tvoří tato provedení. A na některých trzích tvoří prodeje Octavie RS více než pětinu objemu, což je významný úspěch.

Na ten by ráda Škoda navázala i s Kodiakem. Ten se (alespoň prozatím) v RS verzi nepředstavil, ale Škoda jej ukázala v provedení Sportline s pozměněným designem, který klade důraz na dynamické detaily. A v červené barvě mu to na ploše výstaviště Palexpo opravdu sluší. To bílý Kodiaq Scout, který je čtvrtou ženevskou novinkou, je trochu méně nápadný. To je pro změnu varianta, která klade důraz na lepší použitelnost v terénu a drsnější vzhled. Auto má oplatované prahy a spodky nárazníků, chybět nemusí ani spodní kryt motoru.

Šesticí novinek Škoda pro letošek nekončí

V Ženevě se také ukazuje inovovaná verze Škody Citigo, která dostala především novou masku chladiče a jiné, alespoň na pohled větší světlomety. Rázem působí Citigo dospělejším dojmem a ve vystavované verzi Monte Carlo k tomu přidává i dynamické rysy. Facelift proměnil také Škodu Rapid, populární cenově dostupný model české značky. Rapid má hlavně nové světlomety se zajímavou grafikou, jinak dostal design jen mírné retuše. Změnami prošel i interiér, ten dostal trochu lepší výbavu a možností je dostat lepší infotainment s moderními možnostmi konektivity, které mají už Kodiaq a inovovaná Octavia.

Šestice novinek Škody v Ženevě jsou tak auta, která na první pohled nemusí ke stánku Škody lákat tolik, jako jiné na první pohled významnější novinky. Jenže rozlehlý a docela velkoryse řešený stánek automobilky si rozhodně na nezájem návštěvníků z řad novinářů a další odborné veřejnosti stěžovat nemůže. Hned ráno tu dokonce faceliftovaná provedení modelů i nové verze Kodiaqu zkoumalo několik automobilových špionů najatých konkurencí.

Šéf automobilky Maier také slíbil, že aktuální šestice novinek není samozřejmě zdaleka vše, co značka pro letošek připravuje. Celkem chystá jedenáct nových nebo inovovaných modelů či jejich verzí a to mezi ně nepočítá rovněž v minulém týdnu oznámenou změnu pod kapotou modelu Fabia.

I tady skončil čtyřválec 1.2 TSI a namísto něj budou i Fabie dostávat tříválec 1.0 TSI. Ten se tak usidluje napříč modelovou řadou, Škoda ho momentálně nabízí ve Fabii, Rapidu a Octavii. Motor nejspíš dostane i nová generace Škody Yeti, která bude asi tou nejvýznamnější z jedenácti slibovaných novinek automobilky pro letošní rok. Sesterský model Seat Ateca má tento agregát coby základní pohonnou jednotku a není důvod se domnívat, že u Yetiho tomu bude jinak.

Mimochodem, ten výprodejový zákazníky stále velmi zajímá a prodává se dobře, v Česku jeho prodeje dokonce vzrostly. V Číně s také letos představí kupé varianta Yetiho, zatím ve formě studie. Osud tohoto modelu na evropském trhu nebyl ještě určen, ale Škoda v tomto případě naráží na nedostatečné výrobní kapacity. Její závody v Kvasinách a Mladé Boleslavi v podstatě nestíhají vyrábět stávající modely.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.