8. prosince 2008 16:55 Lidovky.cz > Byznys > Auto - Aktuality

Tatra bude vyvíjet hybridní motory

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Šéf kopřivnické automobilky Tatra Ronald Adams si vyzkoušel v Brně řízení auta na baterie vyvinutého strojaři ze zdejšího Vysokého učení technického. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf kopřivnické automobilky Tatra Ronald Adams si vyzkoušel v Brně řízení auta na baterie vyvinutého strojaři ze zdejšího Vysokého učení technického. | foto: ČTK

BRNO Kopřivnická automobilka Tatra bude vyvíjet alternativní pohony svých aut, především hybridní a elektrické. Na vývoji bude spolupracovat s brněnským Vysokým učením technickým. Investice do vývoje podle firmy nelze přesně odhadnout, budou v milionech korun. Ani termíny zatím Tatra nechce upřesnit.

Tatra nedávno oznámila propouštění víc než 800 zaměstnanců kvůli světové hospodářské krizi. Zbavila se tak přibližně pětiny z 4400 zaměstnanců. Ve většině se provozů bude zhruba do konce března 2009 pracovat jen tři týdny v měsíci. Firma tak sníží náklady na mzdy a energie. Náklady na vývoj ale omezovat nebude, uvedl už minulý týden šéf firmy Ronald Adams.

Dnes to potvrdil. "Čelíme celosvětové krizi, která má dopady na průmysl na celém světě a také Tatra těmto dopadům čelí. Tato situace dokonce ještě zvyšuje důležitost spolupráce s univerzitou. Musíme vylepšit naše vozy a zvýšit jejich konkurenceschopnost, nalézt a vyvinout nové materiály ke konstrukci nákladních vozidel," řekl dnes Adams. Doplnil, že chce firma v budoucnosti investovat i do vývoje nových materiálů. "Především budeme chtít snížit hmotnost vozů. Tatra je známá velkou spotřebou oceli při výrobě," poznamenal.

Tatra chce ve spolupráci s VUT vyvíjet především ekologicky šetrnější motor splňující normu EURO 6. Ten by měl být připraven v roce 2010. Kromě toho bude vyvíjet také hybridní a elektrické motory, které chce v budoucnu využít pro svá auta.

S VUT už automobilka spolupracovala na vývoji některých druhů motorů. Škola se věnuje vývoji alternativních pohonů i nezávisle na Tatře. Už rok například používá vlastní elektromobil, tedy vůz, který jezdí výhradně na elektřinu z běžné zásuvky nebo ze solárních panelů. "Tato smlouva je jakousi formalizací vztahu s podnikem a umožní našim studentům těsnější vazbu na praxi a přinese nám učitele z praxe do prostředí univerzity, což je obojí naším strategickým cílem," uvedl rektor brněnské školy Karel Rais.

Do ekologických pohonů v posledním období investuje i řada světových automobilek. Jejich plány by ale mohla zbrzdit právě světová finanční krize. Právě na vývoj takzvaných zelených pohonů by mohly například automobilky z EU dostat nejméně pět miliard eur (asi 126 miliard Kč). Ještě větší finanční pomoc od státu, až kolem 350 miliard korun, by měly dostat
americké automobilky.
ČTK
  • 3Diskuse




Najdete na Lidovky.cz