Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Televize a internet? Podporují se navzájem

Média

  0:01
Televize není mrtvé médium a internet od ní neodhání dokonce ani mladé lidi. Spíš se s televizním vysíláním doplňuje. Slouží také jako další místo k jejímu sledování. Ukazuje to nový výzkum.
Sledovanost televize nijak zásadně neklesá, byť význam internetu roste.

Sledovanost televize nijak zásadně neklesá, byť význam internetu roste. foto: Shutterstock

Má televize vůbec budoucnost? Je ještě něčím zajímavá pro mladé lidi ve věku od 15 do 24 let? A jak se její význam mění s rostoucím věkem? To jsou otázky, na které se pokouší najít odpověď nový výzkum mediálního zastupitelství At Media, prodávajícího reklamní časy některých nových digitálních televizních stanic, a výzkumné společnosti Mediaresearch. Výzkum se zaměřil na to, jakým způsobem přistupují k médiím příslušníci takzvaných Generací 123 – tedy celkem tří věkových skupin: od 15 do 24 let, od 25 do 34 let a konečně od 35 do 44 let.

Sledovanost televize nijak zásadně neklesá, byť význam internetu roste.

"U všech tří generací má televize v domácnosti silné místo, třicet procent domácností má dvě a více televizí a polovina domácností může naladit víc než deset televizních stanic. To je velký posun oproti minulosti, který nepochybně souvisí s tím, že víc než polovina domácností v těchto věkových kategoriích přijímá digitální vysílání," uvedl na setkání s novináři výkonný ředitel At Media Štěpán Wolde.

Podle něj nový výzkum ukázal, že sledovanost televize ani v posledních dvou třech letech nijak citelně neklesá – za to však dochází k rozdílům v tom, jak se na ni dívají zástupci výše uvedených věkových skupin. "S rostoucím věkem roste význam televize v relaxaci a v zahánění nudy. Pro nejmladší ze zmíněných generací je typické, že si sledovaný program vybírá na internetu nebo z televizních upoutávek, surfuje mezi pořady a televizi sleduje jak individuálně, tak s rodinou nebo přáteli. Druhá generace sleduje víc než z poloviny televizi s rodinou či s dětmi. Více než třetina příslušníků této generace hledá vhodný pořad až po zapnutí televize, jen menšina si svůj pořad najde předem a po jeho skončení televizi vypne. Třetí generace opět sleduje televizi víc než z poloviny s rodinou a dětmi, přičemž specifické pro ni je, že až třetina si vybírá pořady i z rozhlasu," uvedl Wolde.

Všechny tři generace silně využívají i internet, který nahrazuje televizi v úloze informačního média. Pro nejmladší generaci je pak typický takzvaný "multitasking" – tedy schopnost dělat při sledování televize víc věcí najednou a souběžně sledovat více médií.

Se založením rodiny se televize stává také více "rodinnou" a volbu programu hodně ovlivňují děti. "Televize je stále jednou z nejoblíbenějších rodinných aktivit. Posiluje svou roli nositele zábavy a s internetem se vzájemně podporují – takzvaná net generation hledá televizní obsah na internetu, byť patří k nejslabším konzumentům klasické TV," uzavírá Štěpán Wolde.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!