Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Televize Prima tuší šanci. A získává nové diváky

Média

  7:02
PRAHA - Největší české televize bojují o diváky a inzerenty. Na jaře se ukáže, která vsadila na lepší program.

Zprávy TV Prima foto: Reprofoto

Nova je televize, která jede. Jenže momentálně z kopce. A kromě klesající sledovanosti jí v posledních měsících přibývá další problém: největší konkurent Prima naopak vyráží, i když váhavě, opačným směrem. Investice do programu jí přivedly nové diváky.

Pořád platí, že jedničkou českého televizního trhu je Nova. I po sedmnácti letech fungování, a to jak v boji o diváky, tak o inzerenty -přepíná na ni dlouhodobě zhruba 36 procent diváků, její podíl na trhu s reklamou je dokonce vyšší než 60 procent.

 Sledovanost pořadů

Zdroj: ATO - Mediaresearch

Přesto mají manažeři Novy několik důvodů, proč si dělat s budoucností a programem televize starosti. O diváky postupně Nova přichází už patnáct let. V roce 2004 poprvé její sledovanost klesla pod magickou hranici čtyřiceti procent. To je hodnota, kterou Nova dlouhodobě uváděla jako bod, na kterém se láme optimální poměr mezi náklady na vysílání a penězi utrženými za reklamu. Získávat více diváků může být zbytečně drahé, propad pod tuto hranici znamená menší výdělek. Od poloviny roku 2007 se ale Nova pod čtyřiceti procenty drží v podstatě trvale.

Menší sledovanost televize? Jen zdánlivě...
Ztrátu diváků velkých stanic, jako jsou soukromé Nova a Prima nebo veřejnoprávní Česká televize, v posledních třech letech urychlila digitalizace. Ještě před pěti lety se o drtivou většinu Čechů dělily pouhé čtyři televizní kanály, podle průzkumů z loňského roku má nyní víc než 66 procent Čechů dostupných více jak deset kanálů.

"Není pravda, že by celková sledovanost televizí klesala. Je už několik let docela stabilní. Ale je větší nabídka programů, proto se mění i poptávka diváků a sledovanost," říká výkonný ředitel agentury At Media Štěpán Wolde, který se věnuje prodeji televizní reklamy.

Oblíbenost Primy stoupá
Menší konkurenti v minulém roce Nově diváky odebírali; jejímu největšímu soupeři, Primě, začala na podzim sledovanost růst. Po letech nakupování se odhodlala vyrábět vlastní pořady. "Naopak na Nově panuje dost velká nervozita z toho, že se přestaly vyrábět nové vlastní pořady a zařazovat nové formáty," řekl LN zdroj z Novy.

Primě se například podařilo sebrat ČT oblíbenou show Jana Krause. Divácky úspěšné jsou i nové rozšířené zprávy TV Prima, které spustila loni v létě. Velmi těsně soutěžily obě televize na podzim ve sledovanosti dvou talentových soutěží - Talentmania na Nově i Česko Slovensko má talent střídavě vítězily, vždy jen o několik procent.

Zatímco Nova sází na podobný typ soutěží i na jaře a nasazuje do schématu druhou Česko-Slovenskou SuperStar, jejíž výroba bude televizi stát přes sto milionů, Prima podobný "trhák" nechystá. Jakými novinkami by ráda potvrdila rostoucí oblibu u diváků, chce prozradit až později.

Původně Prima plánovala přijít s pokračováním soutěže X-Faktor. Britská společnost, která vlastní práva k X-Faktoru i SuperStar, ale podle deníku E15 soupeření pořadů ve stejném čase zatrhla. Prima slibuje, že pořad uvede později. Možná je to úmyslná taktika. Například pro prodej televizní reklamy, kterou inzerenti nakupují vždy na celý rok dopředu, bývají důležitější podzimní data o sledovanosti než ta z počátku roku.

ČT bude bez reklam, plánuje ministr kultury
Do boje o peníze, kterých je po hospodářské krizi v televizním byznysu méně než do roku 2008, přitom zasáhne i případné stažení reklamy z ČT. Ta má skončit letos, ministr kultury Jiří Besser chce ale její vysílání prodloužit. "Pokud reklama z ČT zmizí, povede to ke zdražení reklamy. Pro soukromé televize by to byla dobrá zpráva," říká šéf mediální agentury Aegis Media a bývalý šéf Primy Petr Chajda.

Dlouhodobá jednička na trhu - TV Nova - spadla pod 40% podíl sledovanosti. Čím dál více naopak diváky lákají "dvojky" zavedených televizí (Nova Cinema či Prima Cool) či malé stanice.