Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Temný scénář pro Prahu: krach dopravního podniku. Odvrátí ho Kalouskův muž?

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v bankrotové situaci. Tak vypadá nejhorší scénář ekonomické analýzy, která posuzovala škody, jež by mohla po největší městské firmě v zemi požadovat firma Škoda Transportation. A to v případě, že by jí DPP neoprávněně vypověděl smlouvu na dodávku tramvají 15T ForCity.

Radek Šnábl foto: ČTK

Jde o zakázku na 250 tramvají za zhruba 19 miliard Kč, která dopravní podnik tíží na roky dopředu a na jejíž plnění vlastně ani nemá peníze. Jenže v případě vypovězení, o němž vedení města coby jediný akcionář podniku uvažovalo, by se plzeňský holding pochopitelně bránil. Pokud by soud rozhodl, že šlo o neoprávněný akt, požadovala by Škodovka náhradu škody.

A právě tu vyčísluje ve třech variantách analýza, již mají LN k dispozici. DPP ji zadal přes advokátní kancelář Řanda Havel Legal u znaleckého ústavu YBN Consult. V nejtemnější verzi říká, že by firma mohla požadovat dokonce 12,6 miliardy korun, což by DPP finančně ochromilo. V této variantě se počítá s tím, že navzdory verdiktu soudu o neoprávněném vypovězení smlouvy městský podnik tramvaje stejně neodebere.

Klikněte pro zvětšení.

Další dvě možnosti jsou mírnější. Pokud by DPP ukončil smlouvu a soud mu následně nařídil se zpožděním tramvaje odebrat – což by učinil – Škodovka by mohla požadovat 3,5 miliardy. Poslední případ zvažuje situaci, kdy DPP poruší smluvní podmínky a Škoda Transportation odstoupí od smlouvy sama.

Pak by mohl holding vysoudit bezmála šest miliard. Posudek však vůbec nezmiňuje variantu, že by se firmě ovládané městem podařilo vypovědět smlouvu legálně. Například kvůli poruchovosti dodaných vozidel či zpožděným dodávkám – na obojí si DPP stěžuje.

Hudeček: Vytváříme nové zdroje

Vypovězení tíživé smlouvy v minulosti nejvíce prosazoval primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Dnes už ovšem spíše počítá s odběrem zbývajících 189 tramvají. "Jsou vytvářeny vlastní zdroje dopravního podniku, které budou použity k částečné úhradě dodávaných nízkopodlažních tramvají," napsal primátor v odpovědi na interpelaci svého předchůdce Bohuslava Svobody (ODS).

O mnoho konkrétnější není Hudeček ani při novinářských dotazech. "Nový ředitel DPP nastoupil s úkolem vyřešit obrovský závazek k firmě Škoda Transportation, která mu dodává 250 tramvají, jež byly velmi podivně objednány na základě velmi podivné smlouvy a které z valné části DP nepotřebuje. Dál je to již věc DP, aby se podařilo tuto nápravu sjednat," řekl LN.

Jeho radní pro dopravu Jiří Pařízek na dotaz LN uvedl, že má město k dispozici i jiné analýzy. A ty by naopak měly Praze pomoci se ze smlouvy, která je výhodná spíše pro dodavatele než odběratele, vyvléci.

ČTĚTE TAKÉ:

Jde právě o poruchovost nebo opožděné dodávky, které by měly být při vypovězení smlouvy ze strany města klíčové. Radní očividně v komplikovaném případě váhají a rok před komunálními volbami nechtějí vyvolat paniku z hrozících škod.

Nic v současnosti nedokáže říct ani samotný dopravní podnik. Jeho mluvčí Jiří Štábl dokázal po dvou dnech dotazování říci pouze tolik, že všechny strany "aktivně hledají nejlepší možné řešení", a odmítl záležitost dále komentovat.

Pro třaskavou situaci má nyní pražský dopravce novou posilu – někdejšího "zlého" muže ministra financí Miroslava Kalouska, poradce pro arbitráže Radka Šnábla. Jak LN potvrdila mluvčí Škody Transportation, právě on chodí za DPP na jednání ohledně této konkrétní smlouvy. "Pan Šnábl již v mezinárodních vyjednáváních pro Česko zachránil miliardy korun," okomentoval toto angažmá Hudeček.

Autoři:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...