"Úřad posuzoval, zda ministerstvo dopravy postupovalo v uvedeném nabídkovém řízení v souladu se zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a neshledal důvody pro uložení nápravného opatření," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Rozhodnutí úřadu není zatím pravomocné a dráhy mohou podat rozklad.
ČTĚTE TAKÉ: |
České dráhy napadaly postup ministerstva při zveřejňování nabídkového řízení i celou řadu podmínek tohoto řízení, především z důvodů údajné diskriminace celostátního železničního dopravce. Žádný z argumentů úřad ale neshledal oprávněným.
Podle názoru ČD se ÚOHS nevypořádal s připomínkami a údajně neuchopil podstatu síťového charakteru dopravy. "České dráhy jsou přesvědčeny, že věcně správné rozhodnutí ÚOHS je do značné míry závislé na výkladu práva EU, k němuž zatím nedošlo. Vzhledem k tomu, že předmětné nabídkové řízení je pro liberalizaci trhu základní a nemá zatím v našem právu obdobu, je nutno jednoznačněji přistoupit k ozřejmění rovných podmínek trhu, možných deformací trhu a síťového charakteru dopravy," uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.
Klíčový tendr
Rozhodnutí přivítal soukromý dopravce RegioJet. Podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje je soutěž na rychlíky z Olomouce do Ostravy prvním výběrovým řízením. "Jeho průběh a výsledek je klíčový pro další soutěžení rychlíkové i regionální dopravy na ostatních tratích v České republice," uvedl Ondrůj.
ČTĚTE TAKÉ: |
Podle firmy je soutěžení veřejné dopravy jedinou cestou, jak zajistit férové a transparentní přidělení dotací na tuto veřejnou službu.
V minulosti tendr kritizovala i společnost Abellio nebo Odborové sdružení sdružení železničářů. Řízení na návrh firmy Abellio ÚOHS už zastavil.