17. listopadu 2017 15:13 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Elon Tusk, šéf automobilky Tesla během oficiálního představení elektrického tahače Tesla Semi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Elon Tusk, šéf automobilky Tesla během oficiálního představení elektrického tahače Tesla Semi. | foto: TESLA

HAWTHORNE Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový osobní vůz Roadster představil v noci na pátek americký výrobce elektrických vozů Tesla Inc. Po více než deseti letech výroby osobních elektromobilů a SUV, jakož i solárních panelů, se tak firma vrhla do nového segmentu, poznamenala agentura AP.

Generální ředitel Elon Musk označil Semi za další krok Tesly k přesunu od fosilních paliv. Někteří analytici ale tahač považují za drahou hračku pro firmu, která utrácí peníze rychleji, než je vydělá a nikdy neohlásila roční zisk. Navíc má problém zvýšit výrobu svých cenově dostupnějších sedanů Model 3. Tesla s výrobou nového modelu zaostává a někteří zákazníci na něj budou muset čekat 18 měsíců i více.

Semi zvládne s maximálním nákladem, který je v USA téměř 36.300 kilogramů, a dálniční rychlostí ujet na jedno nabití zhruba 800 kilometrů. Z nuly na 100 kilometrů v hodině zrychlí bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund. Při dobíjení u megadobíjecích stanic Tesly může Semi po 30 minutách dobíjení ujet 643 kilometrů. Kamiony s naftovým motorem ujedou na jednu nádrž 1600 kilometrů, ale jejich provoz na kilometr je podle Muska o 20 procent dražší než provoz elektrické verze. Výroba nového nákladního vozu má začít v roce 2019. Cenu zatím Tesla nezveřejnila, pouze uvedla, že si zájemci mohou vůz již objednávat. Je ale nutné složit zálohu 5000 dolarů (109.000 Kč).

Kabina nákladního vozu není tak protažená jako u klasického vozu, interiér je prostorný se sedadlem uprostřed, kolem něhož jsou umístěny dvě dotykové obrazovky. Vůz má akumulátor zabudovaný do podvozku a čtyři motory. Má také poloautonomní řídící systém stejný jako osobní automobily Tesly. To znamená, že je schopen jet stanovenou rychlostí, v zácpě automaticky zpomalit a udržet se v jízdním pruhu. Technologie samořízení také umožní vozům Semi jet samostatně v koloně, řidič bude potřeba jen v prvním voze. Místo zpětných zrcátek má kamery, což napomáhá jeho aerodynamičnosti.

Interiér prototypu elektrického tahače Tesla Semi.
Interiér prototypu elektrického tahače Tesla Semi.

Své příznivce Tesla překvapila ještě další novinkou: modernizovanou verzí svého prvního sportovního vozu Roadster, který přestala vyrábět v roce 2012. Čtyřmístný automobil se skleněnou stahovací střechou ujede na jedno nabití rekordních 1000 kilometrů a je schopen dosáhnout nejvyšší rychlosti přes 400 kilometrů v hodině. To dělá z tohoto modelu nejrychlejší sériově vyráběný vůz. Z nuly na 100 kilometrů se dostane za 1,9 sekundy. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200.000 dolarů (4,3 milionu Kč). Musk ho představil stylově, když nový Roadster nečekaně vyjel z útrob kamionu před čekající dav.

Akcie Tesly, která je podle tržní hodnoty druhým největším výrobcem aut v USA, od začátku roku zpevnily asi o 46 procent.

S vozem Semi se Tesla pouští na nejistý trh. Nicméně poptávka po elektrických nákladních vozech se má v příštím desetiletí zvyšovat, protože Spojené státy, Evropa a Čína zpřísňují své emisní předpisy. Podle odhadů společnosti Navigant Research má prodej elektrických nákladních vozů do roku 2026 stoupnout na více než 70.000 z loňských 4100. Většinou se však budou prodávat menší a středně velké vozy, jako jsou popelářská auta či dodávky. Ty mohou mít menší dojezd, do 160 kilometrů, takže budou mít i levnější baterii. Lze je také dobíjet na plný výkon přes noc.

ČTK
  • 9Diskuse