Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

TEST AUTA: Nová Toyota Aygo se snaží působit dravě. Stará je jednodušší

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Nová verze minivozu Aygo se od té předchozí liší hlavně důrazem na moderní design a lepší výbavu. Lidovky.cz obě generace vozu porovnaly, aby zjistily, jaký u něj nastal posun.

Toyota Aygo 2011 (červená) a Toyota Aygo 2016 (bílá) foto: Martin Mičánek

Nejmenší městská auta nejsou v Česku zrovna moc populární. A to především proto, že si automobilisté raději připlatí jen několik desítek tisíc korun za větší auto. Malé vozy jsou relativně drahé a výrobci z nich dělají spíš než praktické kousky auta stylová. Důkazem toho je i nová Toyota Aygo, která se oproti té předchozí hodně změnila.

Za první pololetí roku 2016 se v Česku prodalo 3377 minivozů, což je vzhledem k celkově prodaným 132 778 novým autům mizivé množství. Většinou si je pořizují rozvozové firmy ve městech, běžný zákazník, který si nemůže dovolit několik aut pro různé příležitosti, raději volí větší a univerzálnější auta, která přitom nejsou o mnoho dražší.

Toyota Aygo 2011 (červená) a Toyota Aygo 2016 (bílá)
Toyota Aygo 2011 (červená) a Toyota Aygo 2016 (bílá)

Příkladem může být právě Toyota, jejíž malý model Aygo stojí v základním provedení nemalých 236 900 korun. Přitom větší Yaris vyjde na nejméně 274 900 a zákazník přeci jen dostane tak nějak kompletnější auto. A co hůř, u konkurence se za cenu Ayga dají pořídit vozy o třídu výše; Hyundai i20 stojí 239 990 korun, česká Škoda Fabia začíná na 217 900 korunách a třeba u rumunské značky Dacia si lze za cenu malé Toyoty pořídit nejen velké kombi Logan MCV, ale i atraktivní SUV Duster.

Praktická a zábavná

Česká ekonomická realita malým autům nepřeje, ale je to škoda. Především ve městech jsou skvělá. Jsou hbitá, mají opravdu nízkou spotřebu paliva, dokonale snadno se s nimi parkuje a dovedou být po jízdní stránce zábavná. Ne vždy přitom byly ceny minivozů vysoké, v roce 2011 – v době krize – stála v Česku Toyota Aygo první generace pouhých 169 900 korun a bylo to jedno z historicky nejlevnějších aut na trhu. LN v redakčním testu obě generace auta porovnaly.

Základní filozofie se na první pohled zdá být u obou stejná – malé lehké auto s litrovým atmosférickým motorem je jasnou městskou štikou. Jenže zatímco předchozí Aygo bylo opravdu jednoduché autíčko, aktuální generace se snaží být mnohem stylovější a vyspělejší alternativou. Testované provedení s plátěnou stahovací střechou a špičkovou výbavou s cenou převyšující 330 tisíc korun je v ostrém kontrastu se základním provedením, které v roce 2011 vyšlo na polovinu.

Test auta: hybridní Kia by mohla Čechům imponovat, i když není žádný sprinter

Testovaný starší vůz má z komfortních prvků ve výbavě pouze klimatizaci, stahování oken tu funguje na kličku, centrální zamykání je mu věc neznámá, stejně jako otáčkoměr nebo palubní počítač. Ano, i tehdy mohly lepší verze tyto prvky mít a v bazarech se dají najít i dobře vybavená starší Ayga, ale tato základní verze je prostě jen jednoduchý dopravní prostředek do města.

To nové Aygo je moderní se vším všudy. Auto má i palubní systém s dotykovým displejem, bezklíčkový přístup a startování tlačítkem. Parkovací kamera je ovšem tak trochu výsměch městským autům, Aygo ji totiž opravdu nepotřebuje.

Moderní, ale méně svižná

Nové Aygo také hodně hraje na designovou notu; zatímco to starší je oblé, nová verze má ostré rysy a snaží se působit dravě a mladistvě. Zákazník si také může vůz vizuálně vyšperkovat dle svého vkusu. Víc šik je i interiér.

Při jízdě ale překvapivě působí svěžejším dojmem starší verze. S prakticky stejným motorem, litrovým tříválcem o výkonu 51 kW, totiž dovede být mnohem svižnější než nové provedení. To zřejmě škrtí emisní normy a delší zpřevodování, takže dynamika citelně utrpěla. Přitom spotřeba zůstává v praxi stejná, u obou aut se v hustém městském provozu pohybuje okolo 5,5 litru na sto kilometrů, při delší cestě po dálnici výjimečně vyběhne na asi sedm litrů a v klidném tempu na okresce klesne téměř ke čtyřem litrům.

Nové Aygo má také až nezvykle lehké ovládání, spojka i volant jdou zlehka jako snad nikde jinde, i plyn reaguje nečekaně rychle. Ale nové auto má také mnohem přesnější chod řazení a trochu jistější a komfortnější podvozek – ovšem jen na hladké silnici, na rozbité odskakuje mnohem dřív než u staršího modelu.

Samozřejmě i nové Aygo lze pořídit v mnohem obyčejnější verzi, která nemá tak bohatou výbavu. Ale i to bude volit spíš zákazník, který na peníze příliš nehledí a chce stylové městské auto. Starší provedení, které v praxi poslouží stejně dobře, přitom v bazarech vyjde mnohem levněji.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...