Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Těžké časy e-shopů: jsou na prodej a krachují

Ekonomika

  19:30
PRAHA - České internetové obchody zažívají špatné časy. Pokles poptávky, menší ochota zákazníků utrácet, příliš velká konkurence a snižování marží na minimum, to jsou důvody, proč se stále více e-shopů prodává nebo krachuje.

Nákupy přes internet foto: Shutterstock

Na prodej je tak v současnosti podle informací LN například velký internetový obchod s elektronikou Mironet.cz, nedávno pak majitelé kvůli existenčním problémům prodali třeba i známý Skateshop.cz.

V Česku je v současnosti více než 20 tisíc internetových obchodů a každý den vznikají nové. Podle odborníků je však konkurence příliš velká a obchodníci tak v rámci konkurenčního boje stále snižují ceny. Spolu s tím jsou však zároveň nuceni stále snižovat své marže, což je pro stále více e-shopů likvidační.

Nerozumné ceny
"Existuje spousta obchodů, které chtěly využít rostoucího trendu internetu v předchozích letech a nyní mají mnohdy existenční problémy, které vedou k iracionálnímu cenovému nastavení. To pak táhne celý trh dolů," říká Jitka Součková, marketingová ředitelka společnosti Kasa.cz, a její slova potvrzují i ostatní obchodníci.

Infografika


"Za poslední rok klesly marže téměř na polovinu a dále klesají," říká Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis, která vlastní několik velkých internetových obchodů.

Zatímco marže většině internetových obchodníků klesají, náklady na provoz rostou. Mezi obrovskou konkurencí je totiž pro obchodníky stále těžší a dražší se prosadit. Stále více větších tuzemských internetových obchodů tak využívá vstupu zahraničních investorů, slabší provozovatelé své obchody nabízejí k prodeji nebo krachují.

E-shopy na prodej
Nabídky k odkoupení menších obchodů dostávají téměř všichni větší provozovatelé. "V posledních letech opravdu dostáváme řadu nabídek na odkoupení," říká obchodní ředitel e-shopu 123shop.cz a jeho slova potvrzují i další.

"Dosud jsme koupili například e-shopy Nakupovani.net, Hodinyhodinky.com, Bryledeluxe.cz, Azdravi.cz a mnoho dalších," říká šéf Vivantisu Rozhoň.

Na prodej jsou v současnosti podle zdrojů LN desítky internetových obchodů, mezi kterými je například síť čtyř obchodů patřící do skupiny Extrakosmetika. cz, obchod s chovatelskými potřebami Prokockyapsy.cz, obchod Petsshop.cz, Netshop007. cz, Sportobchod.net, 1avon.cz a další.

ČTĚTE TAKÉ:


Letos navíc podle společnosti KPMG 22 procent oslovených majitelů e-shopů uvádí, že se hodlá spojit s jiným podnikem nebo že jiný podnik pořídí. Ceny za zavedené internetové obchody se pohybují od desítek tisíc korun, u větších obchodů mohou jít do milionů.

"V této době dochází častěji k nabídkám na odkup či ke krachům online obchodů, protože menší společnosti bez dostatečného finančního zázemí mohou být citlivěji zasaženy aktuálními vlivy na trhu," vysvětluje stále častější krachy Michaela Thelenová, manažerka daňového poradenství v KPMG.

Podle Jana Vetyšky z Asociace pro elektronickou komerci je však v Česku stále zhruba 500 internetových obchodů, které jsou důležité z hlediska obratu. Patří mezi ně například Kasa.cz, Mall.cz, Alza.cz nebo 123shop.cz a další. Těchto prodejců se podle odborníků problém zatím netýká. Většina z nich má totiž za sebou zahraničního investora, který je dokáže podržet.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!