Lidovky.cz

Rozdělení nafty 'uvězněné' v Bavorsku: Češi 80 procent, zbytku se vzdají

Evropa

  6:00
PRAHA/KRAILLING - Řadu měsíců se české úřady marně snaží dostat k zásobám státní nafty uskladněné v Německu. Nyní je na stole řešení. Češi by si odvezli část paliva a menší díl by zůstal v rukou insolvenčního správce. Ten zastupuje zkrachovalou firmu Viktoriagruppe, která pro Česko v minulosti ochraňovala část nouzových zásob nafty.

Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. foto: ČTK

Zásobníky u bavorského městečka Krailling ukrývají palivo za 1,2 miliardy korun, které Česko považuje za svůj majetek. Jenže insolvenční správce Mirko Möllen míní, že to tak jednoznačné není, a proto dosud neumožnil jeho odvoz.

Lidovky.cz však zjistily, že s českými úřady vyjednává o kompromisu, který by zamezil dlouholetému soudnímu sporu. Řešení počítá s tím, že Möllen povolí Čechům odvézt alespoň větší část paliva. Píše to ve zprávě pro okresní soud ve městě Weilheim in Oberbayern ze 17. září.

ČESKÁ NAFTA V NĚMECKU

  • Viktoriagruppe pro Správu státních hmotných rezerv (SSHR) od roku 2004 zajišťovala skladování a obměnu části nafty, kterou musí mít Česko k dispozici pro krizové situace.
  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Česko musí podle nařízení EU držet zásoby minimálně na 90 dní.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu.
  • Firma se v prosinci sama poslala do úpadku.Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Do současné doby české pohledávky - zahrnující i nároky českých celníků a finanční správy - neuznal. Dohromady je to zhruba 1,8 miliardy korun.

„Podle současného stavu jednání je stanoveno kvótové rozdělení zásob mezi insolvenční podstatu a Českou republiku. Poté by 20 procent existujících zásob zůstalo v insolvenční podstatě a 80 procent by bylo vyřazeno,“ popisuje Mirko Möllen v dokumentu, který mají Lidovky.cz k dispozici.

Snahu domluvit se nepopírají ani zástupci české strany. O podrobnostech ale z taktických důvodů mluvit nechtějí. „V současnosti probíhají intenzivní jednání s insolvenčním správcem, která zahrnují veškeré aspekty,“ říká Radek Ležatka, mluvčí Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM).

Za Česko s insolvenčním správcem firmy Viktoriagruppe vyjednává především šéfka zmíněného úřadu Kateřina Arajmu a předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Společně dokonce v září za Möllenem vyrazili, jednání trvalo mnoho hodin.

Možné rozdělení zhruba 80 milionů litrů nafty v poměru 80 ku 20 je pro Česko do jisté míry bolestným kompromisem – především kvůli k tomu, že od začátku jeho zástupci prohlašují, že k vlastnictví mají všechny potřebné doklady. Konečné znění dohody by mělo být hotové do konce října a vzhledem k závažnosti celé záležitosti ho musí schválit česká vláda.

Vaše nafta? Není to jednoznačné

Podle insolvenčního správce Möllena není vlastnické právo českého státu k naftě uskladněné v Kraillingu, a dříve ochraňované firmou Viktoriagruppe, jednoznačné. Tato otázka souvisí i s ostatními pohledávkami české strany vůči firmě, která se na konci loňského roku sama poslala do insolvence.

„Výše pohledávek, jež mají být za Správu státních hmotných rezerv přihlášeny do soupisu pohledávek, je přitom přímo spojena s otázkou, zda a v jakém rozsahu je SSHR vlastníkem zásob nafty, což nemusí být otázka, na kterou lze odpovědět jen ‚ano‘ či ‚ne‘, jelikož v úvahu přichází i spoluvlastnictví Viktoriagruppe a SSHR,“ uvádí Mirko Möllen v prohlášení, které poslal jako odpověď na dřívější dotazy serveru Lidovky.cz.

Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu.

Viktoriagruppe dluží českému státu na daních, nezaplacených smluvních pokutách, ale i na platbách za naftu jako takovou. Větší část pohledávek za zhruba 1,8 miliardy tvoří cena paliva uskladněného v Kraillingu pro krizové situace, jako jsou havárie ropovodu či živelné katastrofy. Česko je zdaleka největším věřitelem Viktoriagruppe, nicméně Möllen zatím ještě jeho pohledávky neuznal.

Insolvenční správce ale potvrdil, že se snaží se zástupci Česka dohodnout mimosoudně.

Ztracená nafta: Češi dovolili prodat sklad na splacení dluhů, nemusí dostat nic

„V souvislosti s problematikou vlastnictví vyvstávají složité právní otázky a řada doprovodných témat. Z tohoto důvodu se již delší dobu intenzivně vyjednává s cílem dosáhnout mimosoudní dohody. Česká strana mi navíc sdělila, že potřebné rozhodovací procesy jsou v České republice složité a časově náročné,“ vzkazuje Mirko Möllen.

Zdánlivou maličkostí v celém případu je technická stránka odvozu. K tomu je potřeba obnovit železniční vlečku v Kraillingu, aby bylo možné dostat k zásobníkům vlaky. Desítky milionů litrů nafty totiž prakticky nelze odvézt v kamionových cisternách.

Proto se jednání vedou i o tom, kdo opravu vlečky zaplatí a kdy by mohly být práce hotové.

„Vlečka je zásadní pro případný odvoz nafty ze skladu v Kraillingu do České republiky. Insolvenční správce by proto měl co nejrychleji zajistit její opravu,“ říká předseda SSHR Pavel Švagr.

Právě kvůli technickým potížím insolvenční správce dříve navrhoval, že by areál v Kraillingu mohl prodat i s palivem a český nárok za naftu by uspokojil finančně. Pro toto řešení však nezískal plnou podporu ve věřitelském výboru, píše ve výše zmíněné zprávě pro okresní soud ve Weilheimu.

PROHLÁŠENÍ INSOLVENČNÍHO SPRÁVCE:

„V souvislosti s problematikou vlastnictví vyvstávají složité právní otázky a řada doprovodných témat. Z tohoto důvodu se již delší dobu intenzivně vyjednává s cílem dosáhnout mimosoudní dohody. Česká strana mi navíc sdělila, že potřebné rozhodovací procesy jsou v České republice složité a časově náročné.

Obě strany se však nadále snaží co nejrychleji dosáhnout mimosoudní dohody o všech tématech souvisejících s problematikou vlastnictví. V první řadě sem spadá otázka, zda a do jaké míry existují vlastnická práva k zásobám nafty a do jaké míry v souvislosti s těmito procesy existují pohledávky vyjádřené v penězích.

Výše pohledávek, jež mají být za SSHR přihlášeny do soupisu pohledávek, je přitom přímo spojena s otázkou, zda a v jakém rozsahu je SSHR vlastníkem zásob nafty, což nemusí být otázka, na kterou lze odpovědět jen „ano“ či „ne“, jelikož v úvahu přichází i spoluvlastnictví VAG a SSHR.

Pokud Česká republika přihlásila přes jiné úřady pohledávky z jiných procesů, budou muset být posouzeny zvlášť. I zde je vzhledem ke složitosti pohledávek zapotřebí další objasnění, aby bylo možné záležitost přesně posoudit.

Výnosy ze zhodnocení předmětů patřících do majetkové podstaty se stávají její součástí. Majetková podstata bude později vyplacena všem věřitelům v poměru k jejich oprávněným pohledávkám. Takto se například na výnosech z prodeje pozemku bude samozřejmě výrazně podílet i Česká republika jako možný největší věřitel.“

Mirko Möllen

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.