Není tajemstvím, že Mirko Möllen intenzivně jedná se zájemci o rozsáhlý areál v německém Kraillingu, v němž je aktuálně uložených i zhruba 80 milionů litrů paliva z českých nouzových zásob. Pro stát je za hranicemi od roku 2010 skladovala firma Viktoriagruppe, která se však předloni v prosinci za podivných okolností poslala do insolvence.
A právě česká nafta určená pro krizové situace, jako je například odstávka ropovodu či válka, je překážkou pro prodej lukrativního areálu. Peníze z tohoto obchodu by měly směřovat k věřitelům Viktoriagruppe, z nichž největší je Česko, které v insolvenčním řízení žádá 1,8 miliardy za daně či hodnotu paliva.
Českou naftu odveze z Německa Čepro za 60 milionů. Na soutěž není čas |
„Vydání zásob nafty má zejména umožnit využití skladiště paliv,“ odpověděl v pátek Mirko Möllen. Lidovky.cz jej následně požádaly o bližší vysvětlení. „Otázka zacházení s naftou znemožňuje, respektive komplikuje jednání o prodeji areálu,“ doplnil ještě v ten samý den insolvenční správce jmenovaný loni v únoru okresním soudem ve městě Weilheim in Oberbayern.
Firma Pluta, v níž Mirko Möllen působí, nabízí areál o rozloze 230 tisíc metrů čtverečních na svých internetových stránkách. Jde o někdejší armádní areál NATO ležící v blízkosti bavorské metropole Mnichova. V roce 2009 si jej koupila firma Viktoriagruppe, za níž stáli čeští vlastníci, a o rok později tam začala pro Česko skladovat strategické zásoby nafty.
Pozemky lze využít samozřejmě pro skladování pohonných hmot – pokud dojde k opravě rozbité železniční vlečky -, ale hovoří se i o developersky atraktivní lokalitě. Stát tam může třeba logistické centrum.
I z tohoto důvodu jde pravděpodobně o nejcennější část majetku firmy Viktoriagruppe, kterou může konkursní správce zpeněžit. Cenu podle webové prezentace sděluje na vyžádání.
„Nemovitost bude v insolvenčním řízení prodána zájemci, který nabídne nejvyšší částku.
Dále se k tomu vyjadřovat nemohu,“ odpověděl Mirko Möllen
Zároveň není zcela jisté, že by z prodeje materiálu uspokojil i pohledávky České republiky. Dosud je neuznal, byť předběžně. Jde o peníze z nezaplacených daní či smluvních pokut. Největší díl přihlášených pohledávek – 1,2 miliardy korun - je cena za skladovanou naftu.
Švagr: Musíme konat
Čeští správci rezerv mají na odvoz čas do konce dubna. Vzhledem k tomu, že zásoba nafty v Kraillingu odpovídá zhruba 60 naplněným vlakům a mnohonásobně vyššímu množství autocisteren, je včasný odvoz prakticky nereálný.
To si uvědomuje i předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. „Nicméně musíme konat,“ vysvětluje, proč jeho lidé připravili bez výběrového řízení zakázku na transport paliva pro státní firmu Čepro za zhruba 60 milionů korun.
Češi smí odvézt naftu z Německa. Pořád jim ale ‚nepatří‘ a vlečka je rozbitá |
Materiál o takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění půjde na vládu ve středu. Klasickou otevřenou soutěž podle předsedy Švagra nelze vzhledem k časové tísni stihnout.
Lidovky.cz oslovily insolvenčního správce Mirko Möllena s dotazem, proč dal Česku na transport paliva tak málo času. Ten odpověděl, že jednání se státem trvala zbytečně dlouho a o možnostech vyskladnění nafty (či dalších variantách) s jeho zástupci opakovaně hovořil.
Nelíbí se mu také, že Češi mu nezaplatili žádné skladovací poplatky, ačkoliv jim vystavil fakturu. Pravdou je však také to, že správcům hmotných rezerv neuznal vlastnictví paliva.
„Odvoz zásob nafty je v kompetenci SSHR/České republiky. Při posouzení přiměřenosti není podstatné, zda se SSHR zdá nemožné lhůtu dodržet ze subjektivních důvodů, které spadají do její působnosti, například z finančních, technických či logistických důvodů. SSHR je o stavu skladu a podmínkách odvozu nafty podrobně informována od samotného začátku vyjednávání před rokem. Během řady jednání se o tom obsáhle hovořilo. SSHR tedy měla hodně času na přípravu. Některá oznámená
kola vyjednávání SSHR odkládala řadu měsíců,“ odvětil insolvenční správce Möllen.
PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE
|