Lidovky.cz

Začala 'mission impossible'. Češi jedou spočítat opravu kolejí pro záchranu nafty

Evropa

  7:00
PRAHA - Do bavorského městečka Krailling míří delegace českých správců rezerv a stavební firmy Strabag. Jde o odloženou návštěvu areálu firmy Viktoriagruppe, v němž insolvenční správce dosud zadržoval českou naftu za více než miliardu. Češi ve čtvrtek ráno vyrazili zjistit, kolik bude stát zprovoznění železniční vlečky, která je rozbitá a bez níž v podstatě není možné palivo odvézt.

Areál v Kraillingu a insolvenční správce firmy Viktoriagruppe Mirko Möllen. foto: Koláž ČTK a reprofoto PLUTA Rechtsanwalts GmbH

S trochou nadsázky se dá mluvit o vymodlené audienci, která má spustit zdánlivou „mission impossible“. Tedy stihnout transport 80 milionů litrů nafty zpět do vlasti do 30. dubna, což je termín stanovený konkursním správcem Mirko Möllenem.

Češi měli do Kraillingu, ležícího jen pár kilometrů od Mnichova, vyrazit už v pátek, ale insolvenční správce, který na areál dohlíží, jim kvůli nemoci zaměstnanců neumožnil přijet.

NKÚ na Babišovu žádost řeší ‚uvězněnou‘ naftu. Už se obrátil na policii

„Ve skladu v Kraillingu už jsou všichni zdraví, tak vyrážíme na obhlídku rozbité vlečky. Pracovníci Strabagu musí zhodnotit její stav, aby mohli připravit kalkulaci. Pak bude jasné, jak rychle bude možné vlečku opravit a kolik to bude stát,“ řekl pro Lidovky.cz Pavel Švagr, šéf Správy státních hmotných rezerv (SSHR)

Tamní podzemní nádrže skrývají naftu z českých hmotných rezerv - pro stát je tam ochraňovala firma Viktoriagruppe, která se předloni v prosinci za nejasných okolností poslala do insolvence. Konkursní správce navíc dlouho zásoby blokoval. Jejich odvoz v únoru povolil šalamounsky s tím, že vlastnictví Česka stále neuznal a vyhradil si právo se o palivo v budoucnu soudit.

Aby správa rezerv šibeniční termín (naftu je třeba odvézt za necelé dva měsíce) mohla aspoň teoreticky stihnout, rozhodla se převoz nafty a opravu kolejí svěřit firmám bez otevřených soutěží. Použije takzvaná jednací řízení bez uveřejnění, v nichž je možné oslovit pouze jednu firmu.

Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu.

Už minulý týden její zástupci představili vládě dvě zakázky. Transport za zhruba 60 milionů korun zajistí státní distributor paliv Čepro.

Předpokládaná hodnota opravy vlečky je pak podle SSHR 13,5 milionu. Není ale jisté, že zakázku dostane výše zmíněná firma Strabag (se zastoupením v Česku i Německu), jehož lidé ve čtvrtek vytvoří kalkulaci opravy. Správci rezerv chtějí poptat cenu i u jiných stavebních firem v Česku a podle všeho si vyberou nejlevnější nabídku.

Návštěva areálu v Kraillingu a setkání s insolvenčním správcem Viktoragruppe Mirko Möllenem se podle všeho ponese v napjaté atmosféře. Obě strany sporu si v poslední době příliš nenotují.

Möllen upozorňuje například na to, že čeští správci rezerv stav kolejí znají od konce dubna loňského roku, kdy byli stav vlečky obhlédnout lidé ze Správy železniční dopravní cesty.

„Teprve začátkem října vysvětlila česká strana navzdory dosavadním zcela odlišným vyjádřením, že by pro ni i z právního hlediska bylo možné kolejiště opravit. Insolvenčnímu správci se na podzim navíc podařilo najít společnost provádějící sanace, která vypracovala zmíněnou nabídku prací, jež by byla schopna provést do konce roku 2015. Správa rezerv však nakonec nebyla ochotna schválit nákladovou kalkulaci,“ vzkázal Mirko Möllen.

PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE

  • Viktoriagruppe pro Správu státních hmotných rezerv (SSHR) od roku 2004 zajišťovala skladování a obměnu části nafty, kterou musí mít Česko k dispozici pro krizové situace.
  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Česko musí podle nařízení EU držet zásoby minimálně na 90 dní.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu.
  • Firma se v prosinci sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Do současné doby české pohledávky - zahrnující i nároky českých celníků a finanční správy - neuznal. Dohromady je to zhruba 1,8 miliardy korun.
  • V listopadu rozhodl arbitrážní soud o sporu dvou někdejších společníků ve firmě Viktoriagruppe: Rostislava Haláška a Petra Malého.
  • Podle verdiktu je majitelem firmy Halášek a firma Cioltit, Malý prý akcie získal na neoprávněné.
  • Cilotit už oficiálně oslovil stát s nabídkou o spolupráci. Plánuje také zpochybnit některé kroky insolvenčního správce.
  • V únoru povolil správce odvoz české nafty. Dal jí na to ale termín do 30. dubna 2016.
  • Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.