Lidovky.cz

Sklad se státní naftou za miliardu zaujal českou firmu. Toma koupila čtvrtinový podíl

Ekonomika

  6:00
KRAILLING - Na urychlené opravě železniční vlečky ve skladu nafty v bavorském Kraillingu a úspěšném návratu prvních stovek tun ze dva roky blokovaného českého paliva do skladu v Třemošné u Plzně má podíl i na Pražské burze kotovaná tuzemská společnost Toma. Je součástí holdingu Prosperita, který vlastní finančník Miroslav Kurka a jeho syn Miroslav.

Plnění vlakových cisteren ve skladu v německém Kraillingu. Na snímku šéf správců rezerv Pavel Švagr. foto: SSHR

Toma na konci září koupila čtvrtinový podíl ve společnosti Krailling Oils Development, která sklad s téměř 80 miliony litrů českých strategických zásob nafty získala letos v dražbě od insolvenčního správce předloni zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe.

Čí je nafta za miliardu, která přijíždí z Bavorska? Ve vzduchu visí žaloba na Česko

Majetkový vstup do Krailling Oils Development (KOD) potvrdil LN předseda dozorčí rady firmy Toma Miroslav Ševčík. „Vyhledáváme podobné areály, které lze revitalizovat a restrukturalizovat. Naším cílem je dát je do pořádku a zprovoznit,“ uvedl Ševčík.

Německý obchodní rejstřík ho od tohoto týdne uvádí jako výkonného ředitele KOD. Ve funkci nahradil Vojtěcha Csabiho, spolumajitele opavské firmy FAU.

O majetkové transakci informuje podrobně i poslední výroční zpráva společnosti Toma. Podle ní nejprve letos v červenci firma poskytla KOD půjčku ve výši přes 5,5 milionu eur na úhradu části kupní ceny skladu a následně pak získala majetkový podíl 25 procent.

Premiér Bohuslav Sobotka při odplombování cisterny.
Čerstvě stočená nafta z cisterny, která dorazila z Německa.

Toma se zaměřuje například na skladování, nakládání s odpady, zpracování plastů, reality a developerské projekty, distribuci energií, vlastní a provozuje patnáct kilometrů železniční vlečky u otrokovického průmyslového areálu.

Od počátku se však spekuluje, že za KOD stojí kontroverzní podnikatel Tomáš Pitr a nový majitel skladu je i majetkově propojen s opavským distributorem paliv firmou FAU. Tato společnost, která se také podílela na opravách skladu v Kraillingu, se však kvůli údajným dluhům na dani dostala u nás do střetu s celníky a berními úředníky – zadrželi jí majetek za 850 milionů korun.

IMPERIUM MIROSLAVA KURKY

  • Na konci kuponové privatizace jedna z největších investičních společností na severu Moravy.
  • Dnes Miroslav Kurka starší a mladší vlastní (50:50) holding Prosperita (na 50 firem, např. Toma, Otavan, České vinařské závody...) a fond Prosperita.
  • Dceřiná firma Toma (majetek 2,5 mld. korun) – energetika, sklady, odpadové hospodářství, reality, development.
  • Kotovaná na BCPP.

Právní zástupkyně KOD Kateřina Radostová uvedla pro LN, že majoritním vlastníkem jí zastupované společnosti je německá firma Projektentwicklung, ovládaná zčásti německým a zčásti českým kapitálem.

K vlastnickému podílu Pitra se Radostová odmítla vyjádřit, ale sFAU nemá podle ní KOD vlastnicky nic společného. „My nijak nejsme majetkově se společnostmi FAU propojeni,“ tvrdí Radostová.

Jak ale vyplývá z údajů německého obchodního rejstříku, spoluvlastník FAU Vojtěch Csabi byl donedávna výkonným ředitelem KOD. V rejstříku bylo jeho jméno z této funkce vymazáno tento týden.

Bitka o českou naftu

Společnost KOD získala sklad od insolvenčního správce zkrachovalé Viktoriagruppe letos v srpnu. Od roku 2010 si tam Správa státních hmotných rezerv na základě smlouvy s Viktoriagruppe za nevýhodných podmínek uložila část strategických rezerv nafty v hodnotě 1,2 miliardy korun.

Jenže Viktoriagruppe, za kterou tehdy stál podnikatel Petr Malý, se sama poslala v roce 2014 do insolvence a jmenovaný správce odmítal naftu Česku vydat.

Plnění vlakových cisteren ve skladu v německém Kraillingu.

O jejím převozu k nám rozhodla až letošní dohoda mezi správcem, Českem a novým majitelem skladu. A odvezení české nafty zKraillingu zatím pokračuje podle plánu. Před týdnem dorazil do prvního ze skladů českého distributora palivČepra první vlak avKraillingu už naplnili naftou do Česka další.

Celkem k nám má z Kraillingu takto dorazit 70 vlaků, poslední příští rok na jaře nebo nejpozději do poloviny roku.

„Vycházíme z toho, že jakmile se ukončí proces vyskladnění, zoptimalizujeme provoz skladu a budeme ho dál provozovat,“ říká Radostová.

V Kraillingu má podíl i český holding

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.