Lidovky.cz

EU plánuje nový ‚Airbus‘. Kvůli konkurenci z Asie chce propojit výrobce baterií

Ekonomika

  12:30
BRUSEL - Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této oblasti mají zatím USA a Asie náskok před EU.

Výroba lithiových baterií foto: Shutterstock

Evropský komisař pro energetickou unii Maroš Šefčovič má příští týden hostit schůzku ředitelů různých evropských firem, od chemických přes výrobce aut po výrobce baterií, který má podpořit spolupráci v sektoru. Na podporu plánu jsou k dispozici také finanční prostředky z evropských fondů ve výši až 2,2 miliardy eur (57,1 miliardy korun), napsal list Financial Times.

Australané chtějí těžit lithium na Cínovci od roku 2022. Zpracovávat se má v Česku

Účastnit jednání by se měli i Češi. „Z pohledu Ministerstva průmyslu a obchodu se jedná o důležitou iniciativu, a proto plánujeme na jednání vyslat zástupce,“ řekl mluvčí úřadu František Kotrba. Ministr Jan Havlíček však bude v době summitu na strojírenském veletrhu v Brně, jeho úřad tak nyní hledá jeho zastoupení. O případné účasti českých firem ministerstvo informace nemá.

„Evropská komise se na MPO obrátila v této věci v obecné rovině v srpnu. V té době se jednalo o poměrně překvapivou a nečekanou iniciativu,“ popsal Kotrba. Situace se však od té doby změnila: „ Dle našich informací je dnes téma baterií přítomné v diskuzích o budoucnosti evropského průmyslu v institucích EU.“

Poptávka po lithiu rychle poroste

Celosvětová poptávka po lithium-iontových bateriích by podle banky Goldman Sachs měla do roku 2025 stoupnout na 40 miliard dolarů (883,7 miliardy korun), protože elektrické vozy se stanou samozřejmostí. Nicméně banka očekává, že trhu bude dominovat Asie.

„V této oblasti EU na jednou stranu zaostává za jinými hráči, na druhou stranu je zde velký potenciál pro evropský průmysl – včetně pro ČR klíčového automobilového,“ řekl Kotrba.

Evropské automobilky zvýšily své odhady prodeje elektrických aut před zavedením přísnějších emisních pravidel v EU v roce 2021. Banka UBS odhaduje, že prodej elektrických aut do pěti let překoná prodej vozů s naftovým motorem. Avšak snahy kontinentu vyrábět baterie pro jejich pohon zaostává. Zatímco Čína, Japonsko a USA zřídily továrny na výrobu elektrických článků používaných v bateriích elektrických aut, Evropa ještě nepostavila ani jednu továrnu.

Šefčovič řekl listu Financial Times, že je důležité nemít v tak důležitém odvětví „Kodak moment“. Upozornil tím na to, jak společnost může zaváhat při předvídání obrovských změn v odvětví.

Potřebujeme nový ‚Airbus’

„Co potřebujeme, je Airbus pro baterie. V 60. letech jsme měli spoustu menších společností se špičkovými technologiemi, ale co jim chybělo, byla velikost. Potřebovali jsme dát dohromady Němce, Francouze a další Evropany, aby vyvinuli to, co je dnes úžasné letadlo,“ řekl Šefčovič.

Airbus spustil činnost v roce 1967 jako podnik mezi Francií, Británii a západním Německem sponzorovaný státem s cílem vyvinout letadlo, které by konkurovalo výrobcům v USA. Nyní je Airbus spolu s americkým Boeingem jedním ze dvou největších globálních výrobců letadel.

Evropské firmy se snaží dohnat svoji bateriovou ztrátu. Firma Northvolt, založená bývalým vedoucím pracovníkem Tesly Peterem Carlssonem, a německá Terra E plánují výstavbu továren na elektrické články, ale ty mají spustit výrobu nejdříve v roce 2020.

Pod Krušnými horami leží poklad za stovky miliard, lithium ale nebude zadarmo

První velkou továrnu na lithium-iontové baterie v Evropě staví jihokorejská LG Chem v Polsku. Evropské automobilky, jako Daimler, plánují továrny na baterie, ty však budou jen montovat baterie z článků, které budou kupovat od dodavatelů, hlavně v Asii. Nutné jsou také podle analytiků investice do zvýšení kapacit baterií.

Největším dodavatelem baterií pro elektrické vozy je podle údajů Bernstein Research nyní Panasonic. Za ním jsou jihokorejské LG Chem a Samsung SDI. Americký výrobce elektrických aut Tesla se má stát druhým největším výrobcem baterií na světě, jakmile dokončí svou gigatovárnu na baterie v Nevadě. Do baterií investuje masivně také Čína a její ambicí je do roku 2020 zdvojnásobit kapacitu baterií pro elektrické vozy.

Šefčovič upozornil, že pohled na elektrické taxíky vyráběné čínskou firmou BYD v ulicích Bruselu posílil jeho názor, že je potřeba jednat rychle. Schůzky, která se uskuteční 11. října, se mají zúčastnit mimo jiné chemická firma BASF, belgická chemická skupina Solvay, evropské automobilky Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz a Renault, francouzský výrobce baterií Saft a německý konglomerát Siemens. Mezi účastníky mají být i Northvolt a Terra E.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.