Lidovky.cz

Škoda Auto výrobu z Bratislavy nestáhne

Asie

  14:10
MLADÁ BOLESLAV - Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto výrobu octavií z Bratislavy nestáhne, jak původně zamýšlela. Firma chce v bratislavském závodě Volkswagenu vyrobit v příštím roce zhruba stejně modelů octavií jako letos, řekl dnes mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Dopadům krize na Škodovku si všiml i americký list Wall Street Journal, který dnes o situaci v českém automobilovém průmyslu informoval.

Výroba škodovek v Bratislavě je podle šéfa odborů Povšíka o 400 Euro dražší než v Česku. foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

"To rozhodnutí je již definitivní, výroba octavií zůstane určitě v příštím roce v Bratislavě. Plánujeme tam vyrobit asi 20.000 aut," řekl mluvčí. Model octavia se v bratislavském závodě Volkswagenu montuje od března a letošní produkce měla podle původních předpokladů dosáhnout 20.000 až 25.000 vozů. Nakonec však bude zřejmě kvůli odstávkám nižší.

O přesun výroby octavií do Česka se snažily škodovácké odbory. Vyjádření jejich předsedy Jaroslava Povšíka zatím není známo.

Octavia je v současnosti nejprodávanějším modelem automobilky, podle statistik je každá druhá prodaná Škodavka právě octavia. Kromě Mladé Boleslavi se vyrábí i ve Vrchlabí, a to ve verzi kombi. Nejpopulárnější škodovky se montují i v zahraničních závodech v Indii, Číně, Rusku, na
Ukrajině a v Bosně.

V minulém roce automobilka prodala 72.529 vozů Škoda Octavia Tour, což je Octavia první generace, a 237.422 vozů Škoda Octavia. Během letošního prvního pololetí si octavii koupilo 186.487 zákazníků, což byl meziroční nárůst o 27,1 procenta. Kvůli recesi v automobilovém průmyslu však bude růst prodeje ve druhém pololetí nižší.


Dopadů krize na Škodovku si všiml i Wall Street Journal
"Globální krize automobilového sektoru, která má kořeny v americkém Detroitu, nyní zasáhla i ekonomické srdce České republiky," napsal dnes americký list The Wall Street Journal (WSJ).

Výroba automobilů a příbuzné obory se totiž na hrubém domácím produktu České republiky podílejí asi deseti procenty, poznamenává list, který situaci rozebírá v evropské mutaci svého dnešního vydání. Prudký pokles poptávky v Evropě omezil v České republice výrobu automobilů i jejich komponentů, která tvoří až 20 procent celkové průmyslové výroby země. Na celkové tvorbě HDP se toto odvětví podílí přibližně deseti procenty.

WSJ si všímá vývoje ve Škodě Auto, která patří k nejrychleji rostoucím značkám v Evropě a v Asii. Škoda kvůli odbytovým problémům asi o 75 procent sníží mzdové náklady, kmenové zaměstnance ale propouštět nechce. Místo toho upraví počet pracovníků, které jí externě dodávají pracovní agentury, skoro na měsíc zastaví výrobu a přechodně zkrátí pracovní týden na čtyři dny.

Krátce po revoluci v roce 1989 oživily zastaralou výrobu automobilů v České republice firmy ze Západu, které v zemi mohutně investovaly. Záhy se tak z České republiky stala levná "montovna" a výroba a montáž automobilů se později stala motorem celé ekonomiky, napsal WSJ.


Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.