Potvrdily se obavy lihovarníků, kteří říkali, že polskou vodku čeká těžký rok. "Tak velký pokles spotřeby ale výrobce zaskočil, netušili, že problémy s prodejem alkoholu budou až tak vážné," řekl dnes novinářům předseda sdružení polských lihovarníků Leszek Wiwala.
Za první tři měsíce se prodalo 21,1 milionu litru alkoholu, z toho 75 procent připadalo na čistou vodku. Spotřeba tak byla meziročně o téměř třetinu nižší.
"Prodej ovlivnilo hlavně zvýšení spotřební daně u lihovin," vysvětlil Wiwala, který připravil strategii, která měla podpořit prodej polské vodky v zahraničí. "Strategii jsme kvůli hospodářské krizi zatím odložili do šuplíku," doplnil.
Vláda zvýšila daň na alkoholické nápoje od 1.ledna 2009 o devět procent. Odrazilo se to v růstu cen alkoholu o několik procent. Navíc se měnily také kolky. Výrobci ale doufají, že pokles spotřeby bude jen dočasný. "Zákazníci si časem zvyknou na nové ceny a situace se stabilizuje," řekl deníku Rzeczpospolita Maciej Meyer, mluvčí skupiny Belvedere, která vlastní výrobce vodky Sobieski.
Statistiku zachraňují ženy
Producenti nyní sází na rostoucí popularitu ochucených alkoholických nápojů a koktejlů. Obzvláště mezi mládeží a ženami obliba různých míchaných drinků rychle roste. Drink-bary jsou již ve všech větších polských městech. Podle státní agentury pro řešení problémů s alkoholem už alkohol pije okolo 80 procent žen.
V Polsku se vyrábí více než 900 různých druhů vodky a Poláci sami spotřebují 20 lahví vodky ročně na každého muže, ženu, dítě i nemluvně. Více vypijí pouze Američané a Rusové.
Také spotřeba piva v Polsku v prvním čtvrtletí klesla; meziročně to bylo o deset procent. Pivovarníci věří, že v klíčové letní sezoně už dopady hospodářské krize nebudou tak citelné a Poláci začnou pivo znovu více popíjet.