Přestože nyní firma hovoří o stagnaci na domácím trhu, ještě před měsícem se chlubila čtyřprocentní meziroční nárůst prodeje fernetů v maloobchodě i gastronomii. Loni vyvezla likérka 3,4 milionu litrů lihovin, 12 procent produkce.
Za letošní první pololetí se podíl vývozu zvýšil na 15 procent. Objem v litrech firma neuvedla. Kromě fernetů patří k žádaným vývozním artiklům Vodka Amundsen včetně ochucených druhů a Brandy Stock.
Nejdůležitějším exportním trhem Stocku zůstává Slovensko. "Vývoz do dalších zemí není zásadní z hlediska objemů, ale kvůli budování pozic pro další kontrakty," dodal ředitel prodeje a marketingu Richard Švéda. Podle něj ale také nová exportní teritoria výrazně promluvila do odbytu firmy.
"Prodeje v ČR stále držíme na loňské úrovni, kdy jsme dosáhli nejvyššího odbytu v historii 27,5 milionu litrů lihovin. Pro další růst na domácím trhu ale už v současné situaci mnoho prostoru není. Proto se více než v minulosti soustřeďujeme na export," řekl Švéda.
Likérka letos, podobně jako česká dvojka Granette z Ústí nad Labem, odhaduje pětiprocentní pokles prodejů na domácím trhu. Způsobí to hlavně ekonomická krize, kdy se lidé snaží kupovat levnější produkty, a významný nárůst černého trhu s lihovinami.
Pokles bude nejvyšší ve středním cenovém segmentu, lidé se přesouvají k levnějším značkám. Podle Švédy letos extrémně roste černý trh, hlavně v restauracích a barech. Lidé hledají levné lihoviny, dodal.
Krize podle obou výrobců způsobí to, že se letos ani v příštím roce ceny lihovin nezvýší. Mohou se zvedat u produktů, které jsou něčím výjimečné.
Důležité je dnes budovat značky, potom je možné ceny mírně zvýšit, a eliminovat tím zdražení vstupů, jako třeba lahví, které letos vinou zvýšení ceny sody na světových trzích zdražily o pět procent. Cena lihu je konstantní, zvýšily se ještě platby za energie.