Lidovky.cz

Fischer lhal do poslední chvíle, říká analytik cestovního ruchu

Evropa

  12:23
PRAHA - Krach Tomi Tour zasadil těžkou ránu důvěře v cestovní kanceláře. Firma do poslední chvíle lhala klientům a brala od nich peníze, říká analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting.

Na české cestovky jsou hoteliéři přísní, říká Jaromír Beránek foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

LN Krach Tomi Tour nabízí otázku, do jaké míry je podnikání cestovních kanceláří virtuální... Vždyť Tomi Tour v posledním období vybírala zálohy na zájezdy, o kterých musela vědět, že se ne uskuteční?
Kapacity, to znamená ubytovací prostory a přeprava, se zajišťují vmnoha případech více jak rok předem. Katalogy na novou sezonu se dávají do tisku již v říjnu a prodej na novou sezonu dnes začíná již koncem roku.

LN V takovém případě ale nemají cestovní kanceláře možnost operativně reagovat například na nižší sezonní poptávku a riskují ztráty...
Ubytovací kapacity se kupují buď na bázi garance, nebo tzv. allotmentu. V rámci garance získá cestovní kancelář pevnou cenu, která je obvykle podstatně nižší. Nakoupí-li si cestovka 100 pokojů, platí cenu za sto pokojů bez ohledu na to, jestli jich má obsazeno 20 nebo 100. U allotmentu je možné na poslední chvíli doobjednávat nebo rušit, ale cena je pak pochopitelně vyšší. Na garance se kupují zpravidla méně kvalitní hotely.

LN Jak probíhá financování výše zmíněných rezervací cestovními kancelářemi?
Garance se platí předem a allotment se platí většinou po uskutečnění pobytu. Ale záleží případ od případu.

LN Jsou zahraniční hoteliéři na české cestovky přísnější než na zahraniční kanceláře?
Většinou ano, alespoň v porovnání s velkými zahraničními kancelářemi. Vezmeme-li příklad německé kanceláře TUI, tak ta měla v loňském roce dobu splatnosti faktury 125 dní. Velké mezinárodní cestovní kanceláře se v podstatě chovají stejně, jako se chovají velké obchodní řetězce typu Tesco či Makro. Tlačí na cenu, peníze od klientů berou předem a drží je na svých účtech. To jim umožňuje vydělávat s penězi klientů.

LN Je toto i praxe českých cestovních kanceláří?
Ne. V Česku neznám případy tak dlouhé doby splatnosti. U nás je praxe taková, že méně známé cestovní kanceláře platí předem. Dále je běžný také koloběh turistů a plateb v ubytovacích zařízeních, kdy jedna skupina turistů skončí, druhou ubytují, a než přijede třetí, musí mít zahraniční partner peníze na účtu.

LN Sahají cestovní kanceláře i k úvěrovému financování kapacit?
Cestovky zpravidla úvěry nečerpají a vše financují z běžných prostředků vybraných od svých zákazníků.

LN Jak se pak může stát to, co se přihodilo zkrachovalé Tomi Tour. Do poslední chvíle prodávala zájezdy, ale peníze jí přesto došly?
Jednoduše. Prodávala pod cenou. Důležitá je zejména obsazenost letadel. Letadlo do Středomoří stojí plus minus milion. Když odletí z poloviny neobsazené, cestovka má nenávratnou ztrátu půl milionu. A letos nastala situace, kdy poptávka právě po leteckých zájezdech výrazně poklesla.

LN Znamená to, že aby se další cestovní kanceláře vyhnuly osudu Tomi Tour, měly by v případě nedostatečného zájmu rušit zájezdy i na poslední chvíli?
To se zejména na začátku sezony a potom i na jejím konci běžně děje. Lidem jsou pak zrušený let a náhradní přeprava kompenzovány například přemístěním z tří- do čtyřhvězdičkového hotelu. Problémem je, že někteří lidé to ani neocení, protože třeba lidé z venkova se v takovém prostředí ani neumějí chovat a pak si stěžují.

LN Proč tedy Tomi Tour zájezdy nerušila, ale dále prodávala?
To je právě to, co bude prošetřovat policie. Kancelář uváděla klienty v omyl, když je do poslední chvíle přesvědčovala, že je vše v pořádku, a brala od nich peníze.

LN V zákulisí se hovoří o možných pádech dalších cestovek, avšak turisté se informaci dozvědí vlastně, až když je pozdě. Neměly by mít cestovky povinnost od určitého okamžiku informovat lidi o tom, že je jejich hospodaření v tíživé situaci, aby se mohli klienti podle toho zařídit?
Lidé mají ze zákona právo na tři druhy kompenzace. Buď formou repatriace, nebo mají nárok na vrácení zaplacených záloh na neuskutečněné zájezdy. V poslední řadě mají nárok na zkrácený zájezd.

LN To lidem ale zkaženou dovolenou nevynahradí. Neměl by existovat např. dozorový orgán, který by o případných problémech cestovek automaticky informoval?
Takový dozorový orgán neexistuje nikde v Evropské unii. Navíc si myslím, že současné zákonné zabezpečení je dostatečné.

V reakci na krach Tomi Tour jste řekl, že krachy dalších cestovek mohou následovat. Máte nějaké konkrétní indicie?
O situaci jsme jednali na uzavřeném jednání se zástupci některých cestovek. Všichni se shodli na tom, že krach Tomi Tour zasadil těžkou ránu důvěře v cestovní kanceláře.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.