Lidovky.cz

Výrobci školních potřeb cítí krizi hlavně v cizině

Ekonomika

  10:25
BRNO - Výrobci školních potřeb na jižní Moravě registrují úbytek zákazníků a tržeb v zahraničí. V Česku zatím propad vlivem krize nepocítili, přibývá dětí. Školní potřeby, stejně jako třeba vánoční dárky, navíc patří k posledním věcem, které by rodiče chtěli dětem odepřít, a kupují je i v krizi. V zahraničí ale přibývá firem, které mají problémy odebrané zboží zaplatit.
Školní potřeby - ilustrační foto

Školní potřeby - ilustrační foto foto: Shutterstock

"Vzhledem k tomu, že dětí je více než jiné roky, poptávka je stejná nebo mírně vyšší. Protože každé dítě tu tašku do školy dostane," uvedl manažer mikulovské společnosti Emipo, která vyrábí zejména dětské školní aktovky, sáčky na cvičky či penály, Leopold Pořízek.

Zatím ani neví o tom, že by nějaká firma na jejich trhu zkrachovala. "Naši partneři dělají zboží pro prvňáky nebo také na Vánoce - a to lidé vždycky koupí," míní.

Krize se v případě Emipa projevila spíše u zahraničních klientů. Například některé řetězce v Rusku, kam dodávali zboží, podle něj neprokazují dostatečnou solventnost, aby jim zboží dodali. "Ne že by zboží nechtěli, ale máme obavy, že bychom nedostali peníze," podotkl Pořízek.

Papírny Brno na trh dodávají zejména sešity, skicáky, bloky a další papírové zboží. Podle výkonné ředitelky Sylvy Vodičkové registruje firma v uplynulých měsících pokles v celkových tržbách asi o 15 procent.

"Tuzemsko máme paradoxně na stejné, možná vyšší úrovni než loni. Celkově ale máme pokles 15 procent. Kde je obrovský propad, asi o polovinu, to je slovenský trh," uvedla.

Dodala, že u papírového zboží je stále patrnější příklon k ekologickým sešitům a blokům z recyklovaného materiálu. Hlavním lákadlem pro zákazníky ale podle ní zůstává cena. U školních brašen je podle Pořízka trend pořizovat spíše batohy na záda než klasické aktovky.

Běžně mají i kapsičku na mobilní telefon. Výrobci hodně sází na design, doplnil. Buď si koupí licenci na postavičky od Walta Disneye či jiné a snaží se zaujmout s nimi.

Jiní, jako Emipo, se snaží prorazit s vlastním designem. "Hodně se prodává zboží v setech - aktovka, penál a sáčky na cvičky v jednom designu," podotkl Pořízek.

Roli hrají také učitelé

Největší středoevropský výrobce školních a kancelářských potřeb, českobudějovický Koh-i-noor Hardtmuth (KIN), očekává letos podle již realizovaných velkoobchodních zakázek propad v prodejích maximálně o pět procent. Naproti tomu ve vlastní maloobchodní síti značkových prodejen by firma měla dosáhnout desetiprocentního růstu.

Podle zástupce Koh-i-nooru nepodléhá pořizování školních pomůcek příliš vlivům hospodářské recese, do školy se prostě nakupovat musí. S tím také souvisí akce obchodníků, kteří právě kvůli krizi lákají rodiče školáků na slev. U nákupu školních aktovek, penálů a dalších pomůcek činí až 50 procent. Vydávají speciální letáky, kde srovnávají ceny s konkurencí.

Rodičů, kteří při nákupu školních potřeb hledí pouze na cenu nebo vzhled, ale pomalu ubývá.

"Podle našich informací mají při rozhodování a nákupů školních pomůcek významný vliv učitelé. Rodičům radí kupovat kvalitnější a dražší pomůcky také na základě špatných zkušeností s čínskou no name (bezejmennou) produkcí," řekl mediální zástupce KIN Martin Doležal.

Důležitá je i zdravotní nezávadnost. Hitem letošní nabídky firmy jsou podle prodejů třeba trojhranné ergonomicky tvarované popisovače. Jejich prodej se meziročně zdvojnásobil.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.