Superlevné auto chce v Indii vyrábět konsorcium Renault-Nissan. Jejich nový výrobek, který ještě nemá jméno, by měl konkurovat automobilu Tata Nano, který je dosud nejlevnějším vozem a stojí okolo 2500 dolarů (zhruba 42 tisíc českých korun). Nový výrobek Renaultu a Nissanu byl měl do indických ulic vyjet v roce 2012.
"Můžu vám říct, že výrobní náklady tohoto auta budou nižší než u kteréhokoli jiného auta vyráběného dnes v Indii," prohlásil Carlos Ghosn, šéf Renaultu-Nissanu. "Nechci, aby Renault a Nissan byly výrobci velmi hezkých aut, o kterých lidé budou snít, ale nebudou si je moci dovolit," komentoval rozhodnutí jít do cenové války s Tata Nano Ghosn.
Logan nestačí, Indové chtějí levnější auto
Podle odborníků však ve skutečnosti jde o to, že Renault má problémy s prodejem svých vozů na indickém trhu.
Podle Společnosti indických výrobců automobilů klesly prodeje jeho modelu Logan v Indii za poslední rok téměř o polovinu, a Renault chce proto Logan pro indický trh "přepracovat". Renault má v Indii na trhu automobilů méně než jednoprocentní podíl, což je podle Ghosna nepřípustné.
Indický trh s automobily přitom patří mezi nejrychleji rostoucí na světě. Podle odhadů se zde letos prodají dva miliony osobních automobilů proti loňským 1,5 milionu. To připouští jako důvod, proč byla pro projekt vybrána Indie, i sám Ghosn, který tvrdí, že indický trh s automobily bude rychle růst a v příštích deseti letech se ztrojnásobí.
Renault-Nissan chce vyrábět nové auto ve spolupráci s firmou Bajaj, která dosud vyráběla motocykly a rikši. Bajaj bude mít ve společném podniku padesátiprocentní podíl a továrna na nová auta by měla vzniknout nedaleko už postavené továrny Bajaj na motocykly a má vyrábět 400 tisíc aut ročně. Podle Ghosna má Bajaj to, co nemají Renault a Nissan: umí úsporně projektovat vyrábět auta s velmi nízkými náklady. "To je absolutní základ pro úspěch produktu, jako je tento," řekl Ghosn listu Hindustan Times.
Konkurovat autu za 40 tisíc není lehké
Renault a Nissan však nejsou jediní ze světových automobilek, které chtějí proniknout do Indie s malým levným autem určeným přímo pro místní trh. Levná auta vyvíjejí také General Motors, Toyota a Ford. General Motors plánuje uvedení svého indického auta na konec příštího roku a Toyota o rok později. Ford chce spustit výrobu malých aut v Indii již v první polovině příštího roku. Připouští však, že nebude cenou konkurovat přímo Tatě Nano.
Ostatně konkurovat Tatě Nano bude velmi obtížené. Nano se prodává od letošního jara a automobilka prý jen za duben evidovala 200 tisíc objednávek.
Čtyřdveřový pětisedadlový malý městský vůz s dvouválcovým motorem o výkonu 33 koní vyrábí automobilka Tata Motors indického miliardáře Ratana Taty. Vývoj automobilu, který má pomoci Indům přejít z motocyklů a skútrů ke dvoustopým vozidlům, začal již v roce 2003 a finální verzi představila firma loni v lednu na autosalonu v Dillí.
Auta za babku - Top 10 nejlevnějších aut na světě (březen 2008)1. Tata Nano - Indie 2497 dolarů (40 000 Kč)
8. Hyundai i10 - Jižní Korea 9096 dolarů (146 000 Kč)
9. Fiat Palio - 9242 dolarů (148 000 Kč)
10. Renault/Dacia Logan - Rumunsko 9477 dolarů (152 000 Kč) |