Lidovky.cz

Jaká krize? Největší obchodní řetězce světa zvýšily tržby

Ekonomika

  16:19
PRAHA - Největším světovým obchodním řetězcům ve finančním roce 2008/2009, navzdory hospodářské recesi vzrostly tržby. Většina obchodníků ale vykázala nižší zisk.
Nákupy (ilustrační foto)

Nákupy (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Největším světovým prodejcem zůstal americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem a německou obchodní skupinou Metro, která na čtvrté místo odsunula britské Tesco. Vyplývá to ze studie společnosti Deloitte, podle které podobné výsledky za loňský rok vykážou také obchodníci v Česku.

"Mnoho obchodníků si 'koupilo' tržby objemnými podpůrnými akcemi, které citelně postihly jejich hospodářský výsledek. Nicméně jsou už patrné známky toho, že hospodářská recese odeznívá a prodejci se budou opět moci vrátit na cestu zlepšující se ziskovosti," komentoval výsledky průzkumu ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech Ira Kalish.

Češi totiž kvůli hospodářské krizi podle průzkumu společnosti GfK Czech mnohem častěji nakupují zboží zařazené za výhodnější cenu do akčních nabídek, pomocí kterých se obchodní řetězce snaží přilákat zákazníky do svých prodejen. Obchodníci i jejich dodavatelé tak přicházejí o značnou část svých zisků.

Nákup zboží v akci tak nyní v Česku roste výrazným tempem. "Zvláště markantní je to v případě značkového rychloobrátkového zboží, jehož nákupy v akci se v roce 2009 oproti předchozímu roku zvýšily zhruba o polovinu a oproti situaci před dvěma roky se prakticky zdvojnásobily," uvedl Antonín Parma ze společnosti Blue Events.

"Tržby největších 250 maloobchodních společností se zvýšily o 5,5 procenta na zhruba 3,8 bilionu dolarů. Ziskovost největších řetězců se meziročně snížila na 2,4 procenta z 3,7 procenta za finanční rok 2007," uvedla společnosti Deloitte.

Dvěma třetinám ze 184 obchodníků, kteří zveřejnili svoje hospodářské výsledky, meziročně klesl zisk a tři desítky z těchto firem vykázaly ztrátu. Evropské maloobchodní společnosti zaznamenaly snížení ziskovosti ze 4,1 procenta na 2,7 procenta, zatímco ziskovost severoamerických maloobchodních firem klesla z 3,6 procenta na 2,4 procenta. Nárůst ziskovosti vykázaly pouze řetězce z Afriky a Blízkého východu.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.