Antimonopolní úřad teď ale poště zakázal, aby s vítězným Charouzem podepsala smlouvu, píší Hospodářské noviny, které na případ upozornily. Pošta nesmí nic udělat do doby, než úředníci prošetří, jestli byl tendr v pořádku.
ČP už předloni vyhlásila výběrové řízení na dodávky za stamiliony, přičemž jednou z podmínek bylo, aby auto dokázalo uvézt 1600 kilogramů nákladu - to na českém trhu dokáže jen Ford Tranzit. Ostatní značky to nesplňují třeba jen o 30 kilogramů. Tendr nakonec sama pošta zrušila. I její bývalý šéf Petr Sedláček uznal, že podmínky jsou ušité na míru fordům.
Charouz vyhrál i druhou soutěž
Charouz poté vyhrál i druhou soutěž na podzim. Pošta pomocí velmi sporné právní kličky vyloučila konkurenční Fiat. Každý zájemce měl totiž doložit, že má s podobnými zakázkami alespoň tři zkušenosti.
Fiat společně s jedním ze svých velkých dealerů doložil čtyři - dvě Fiat a dvě dealer. Pošta ale jejich nabídku vyškrtla, neboť reference prý takto nelze sčítat. Fiat podal proti vyloučení ze soutěže stížnost k antimonopolnímu úřadu. Úředníci mají pochybnosti o tom, zda pošta postupovala správně. Proto předběžným opatřením poště zakázali auta nakoupit.
Vše bylo v pořádku, tvrdí pošta
Rozhodování úřadu může trvat i několik měsíců. Vedení Fiatu Professional, který v Česku obchoduje s užitkovými auty italské značky, je připraveno se obrátit i na soud. Mluvčí pošty tvrdí, že vše bylo v pořádku, a Charouz říká, že vyhrál čestně.