Lidovky.cz

K MDŽ novou ladu nebo fabii? V Rusku se rozbíhá šrotovné

Ekonomika

  12:40
MOSKVA - V Rusku v pondělí startuje program šrotovného, který má po vzoru Spojených států a Evropy povzbudit prodeje domácích automobilek.

Datum vybral osobně premiér Vladimir Putin, a tak lze k Mezinárodnímu dni žen dostat nejen kytici, ale i 50 000 rublů (asi 31 600 Kč) od státu. Jako bonus za odevzdání starého auta při koupi nového vozu, pokud byl smontován v Rusku.

Po růstu následoval propad

V Německu šrotovné zvýšilo odbyt aut skoro o čtvrtinu na rekordních 3,8 milionu, ale vzápětí se prodeje propadly.

V Rusku experti odhadují, že deset miliard rublů (6,3 miliardy Kč), které jsou v státní rozpočtu na program vyhrazeny (plus další miliarda k uhrazení nákladů na přepravu starých aut k zužitkování), jen zabrání dalšímu propadu.

Pod údery krize se ruský trh, který předloni doháněl Německo v roli největšího evropského odbytiště, smrskl na polovinu. Podle podnikatelského sdružení AEB loni prodeje klesly o 49 procent na 1,466 milionu osobních vozů a dodávek.

Hodnota trhu se podle poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers propadla o 61 procent na 26,8 miliardy dolarů (zhruba 490 miliard Kč).

"Je to konečně krok správným směrem," řekl o šrotovném Petr Janeba, vedoucí Škody Auto v Rusku. Na rozdíl od státních dotací, které zachraňují domácí automobilky před krachem, se zákazníci budou moci sami rozhodnout.

Jen AvtoVAZ podle Putina už dostal 42 miliard rublů na splátky dluhů a rekvalifikaci pracovníků a letos může počítat s nejméně 28 miliardami, plus dalších deset miliard je odloženo na modernizaci firmy.

Šrotovací prémie mají napomoci k prodeji 200 000 aut, což by mohlo podle odhadů zvýšit celkový odbyt až o 12 až 13 procent. Původně se počítalo s experimentem jen v několika regionech, kde už jsou zařízení na zpracování vraků, ale nakonec akce poběží v celé zemi do konce října.

Prodávat se bude hlavně Lada

Podmínkou pro získání prémie je odevzdat auto starší deseti let, které majitel vlastnil nejméně rok. Mnozí však váhají. "Proč bych se za 50 000 zřekl auta, které mohu prodat za 100 000?" tvrdí. Po ruských silnicích však jezdí tolik starých aut, že podle ministerstva průmyslu v šrotu skončí jen 1,5 procenta "veteránů".

Sám AvtoVAZ si vysvětluje klesající odbyt v lednu (meziročně minus 41 procent) a únoru (minus 31 procent) právě čekáním na šrotovné, a tak navzdory tisícům aut ve skladech nesnižuje výrobu.

Odhaduje totiž, že na vozy Lada připadne polovina z 200 000 aut s prémií. Taky nasadil slevy. Za konstrukčně obstarožní Ladu 2105 díky prémii klient zaplatí ze svého jen 99 000 rublů (necelých 63 000 Kč), za modernější Ladu Kalina 199 000 (asi 126 000 Kč).

Se slevami vyrukovali i další výrobci. A úřady v Uljanovské oblasti se rozhodly podpořit prodej terénních aut UAZ dalšími 50 000 rubly navíc.

Škoda chce na ruském trhu růst

Celkem si lze vybrat z více než 60 modelů aut, které se v Rusku vyrábějí či montují. Podle průzkumů si 53 procent zájemců o šrotovné míní pořídit vůz zahraniční značky, jen 28 procent dá přednost ruským autům.

Škoda Fabia a Roomster

Ale Janeba je skeptický. "AvtoVAZ získá nejméně 80 procent," tvrdí a odhaduje, že díky šrotovací prémii Škoda prodá okolo 2000 vozů. Letos si mladoboleslavská automobilka dělá zálusk na tříprocentní podíl na ruském trhu s odbytem cca 40 000 škodovek.

Srovnávat německé a ruské šrotovné prý nemá smysl v situaci, kdy se v Německu fabia ještě vešla na začátek cenového žebříčku okolo 7000 eur, zatímco v Rusku nejlevnější auta začínají na 4000 eurech. Laciný model nyní mladoboleslavské automobilce chybí.

Škoda nabídne tři v jednom

Šrotovnému loni předcházela vládní dotace úvěrů na nákup auta, díky které se prodalo asi 70 000 aut, včetně 1500 škodovek. Při nynější akci Škoda nenabídne zvláštní slevy, ale balíček "tři v jednom", tedy klientům zařídí šrotovné, vládní dotaci na úvěr i sám úvěr s nulovým navýšením.

Nejlevnější fabia stojí v Rusku 389 000 rublů, jako nyní zlevněný Ford Focus. Ale devět z deseti klientů si připlatí doplňky, které cenu zvýší k půl milionu. Prémie tak uhradí jen desetinu z ceny českého auta, zatímco u lad to může být čtvrtina až třetina.

Úzkým hrdlem ruského programu se kromě tradičních byrokratických zádrhelů může ukázat nedostatek sběrných středisek. Kupříkladu murmanský dealer škodovky bude muset vraky přepravovat až do Petrohradu a připlácet za odvoz, i když část nákladů uhradí stát.

Ale ministr průmyslu Viktor Christěnko odhaduje, že zájemců o výhodný obchod bude nakonec desetkrát až dvacetkrát více, než na co budou peníze stačit.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.