Lidovky.cz

Firmy nebudou muset platit rozhlasu za služební mobilní telefony

Ekonomika

  16:44
PRAHA - Firmy a živnostníci nebudou platit Českému rozhlasu koncesionářský poplatek za služební mobilní telefony, které umožňují příjem rozhlasového vysílání. Rozhodla o tom dnes sněmovna, když schválila senátní úpravy audiovizuálního zákona, který měl povinnost platby za mobilní telefony jednoznačně zavést. Zákon nyní dostane k podpisu Klaus.
Mobil (ilustrační foto)

Mobil (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Povinnost navrhl zrušit senátor ODS Richard Svoboda, podle něhož se jedná fakticky o další finanční zátěž a znamenala by zvýšení příjmů ČRo až o jednu miliardu korun. Podle sněmovních úprav měly firmy a živnostníci platit za jeden služební mobilní telefon bez ohledu na velikost firmy.

I když tato povinnost podle některých právních výkladů platí už nyní bez omezení, rozhlas podle Svobody vybírá poplatky ve výši 45 korun měsíčně za 20.000 mobilních telefonů. Nově by to bylo za 2,5 milionu, podotkl s odkazem na počet živnostníků a firem Svoboda, spoluautor návrhu na zrušení koncesionářských poplatků. Rozhlas na poplatcích nyní vybírá kolem dvou miliard korun ročně.

Ministr kultury Václav Riedlbauch v Senátu se zrušením povinnosti příliš nesouhlasil, ministr práce a sociálních věcí Petr Šimerka dnes ale ve sněmovně za Riedlbaucha senátní úpravy podpořil v zájmu schválení zákona, bez jehož existence hrozí ČR sankce od EU. Zákon má kvůli evropské směrnici zavést pro vysílání filmů na internetu stejná pravidla, jaká platí nyní pro televize. Podle EU proto, aby televizní vysílání nebylo proti zatím neregulovanému videu na webu v nevýhodě a aby i na internetu byli spotřebitelé chráněni.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která dohlíží na televize a rádia, začne sledovat a regulovat i video na internetu. Při rozhodování by ale měla přihlížet k verdiktům komise, kterou si weboví vydavatelé ustavili.

Zákon má také umožnit, aby televize získaly peníze za reklamu na výrobky konkrétních značek, které by použily v ději svých filmů či seriálů. Zavedení reklamy do televizního filmu či seriálu bude mít svá omezení.

Předměty reklamy by se měly objevovaly jako přirozená součást děje. Divák by na tuto formu reklamy měl být upozorněn v titulcích. Výjimku v propagaci budou mít tabákové výrobky a léky na předpis. Riedlbauch poznamenal, že tento "product placement" se už užívá v klasických filmech a náklady na jejich výrobu pokryje až z jedné pětiny.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.