Lidovky.cz

Před volbami byl na realitním trhu neklid

Ekonomika

  7:17
Češi jsou neuvěřitelně šikovný národ, co se týká úpravy bytů, tvrdí jednatel jedné z největších pražských realitních kanceláří MAXIMA Reality David Černík.

David Černík jednatel Maxima reality foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

LN Jak se v MAXIMA Reality liší prvních pět měsíců letošního roku oproti roku minulému?

Lešní rok se prozatím vyvíjí mnohem lépe než-li rok 2009. Je vidět, že hlavní gró krize začíná odeznívat. Je sice pravda, že výsledky za jednotlivé měsíce jsou trochu nevyrovnanější, navzdory tomu je ten nárůst zaznamenatelný v každém z měsíců. Velmi úspěšný byl například březen nebo květen.

LN Březen mě docela překvapuje. Říká se, že první měsíce nového roku jsou vždy slabší v případě nakupování nemovitostí. Proč taková anomálie?

Toto tvrzení se týká spíše investičního bydlení, což u nás tvoři zhruba pět procent všech obchodů. Na co se bohužel zapomíná je bytová potřeba obyčejných lidí. Ti totiž uvažují jinak. Bydlení si většinou pořizují, když nastanou v jejich životě změny: rodina se rozrůstá nebo také změnšuje. To znamená, že vyjma období od Vánoc do půlky ledna se nedá říct, že by nebyla realitní sezóna. Pro nás jsou ty měsíce naopak velmi vyrovnané. Rozdíl se pohybuje v rozptylu kolem deseti procent.

LN O které nemovitosti je podle poptávky, kterou máte možnost sledovat v rámci firmy, největší zájem?

Máme dlouhodobě zjištěno, že největší zájem je o byty 2+1 a 3+kk především v panelové výstavbě, protože jsou samozřejmě nejlevnější. Dále vnímáme vysoký zájem o byty 1+1 až 2+1 v širším centru, což jsou Strašnice, Vršovice, Bubeneč. Poměrně dobře se prodávají rodinné domy. Zde můžu říct, že se nám daří prodat vše co je v dobré kvalitě a lokalitě v Praze. Mimo Prahu je důležitá především cena. Zaznamenáváme minimální zájem o satelitní výstavbu z 90.let, na druhou stranu hodně se zajímají lidé o novostavby malých řadových domků, které vycházejí kolem 3 milionů korun. Dále jsou vyhledávanými lokalitami např. Okoř, Křivoklátsko, kde je zájem zejména takzvané chaty využitelné na celoroční bydlení. O toto bych řekl, že je největší zájem. Prodává se však pochopitelně vše, od garsonek o velikosti 16 metrů čtverečních po celé činžovní domy v centru.


LN Zajímavá je informace, že se dobře prodávají rodinné domy. Přece jen se jedná o větší investici do bydlení než 2+1 v paneláku. Očekávala bych, že budou v tomto případě lidé zdrženlivější...

Podle našich statistik je zájem o rodinné domy i přes krizi 1,5násobek nabídky. Před krizí se to pohybovalo mezi 3 až 4,5násobkem nabídky. Jednalo se tedy o poměrně významný pokles, ale nelze říct, že by poptávka vymizela.

Krize nám snížila počet obchodů zhruba o deset procent, což není nijak významné číslo, které by mělo signalizovat nezájem o nemovitosti.

LN Pokles cen jste zaznamenali? Bylo by logické si myslet, že pokud poptávka převyšovala nabídku, dojít k tomu nemělo.

Problém je v tom, kdo určuje cenový vývoj. Mnoho informací, které vycházejí v médiích, vycházejí z realitních serverů.

Cena šla samozřejmě dolů postupně od roku 2008, kdy se začala mírně zamrazat poptávka. Avšak ceny, které byly zveřejněny na realitních serverech absolutně nekorespondovaly s těma, které byly v kupních smlouvách jako výsledné. Dnes se dá říct, že došlo k výraznému poklesu nabízených cen nemovitostí, ale k tomu reálnému poklesu cen, za které se nemovitosti prodávají, nedošlo až tak dramaticky. V případě cen v kupních smlouvách došlo k poklesu od začátku roku zhruba o pět procent a v posledních měsících se to téměř zastavilo.


LN A předtím šlo o jaký rozdíl v těchto cenách?

Dá se říct, že se v roce 2008, hned po začátku krize, rozcházely cena nabídková a cena reálná o 18 až 20 procent. V roce 2009 se to začalo snižovat někde k deseti procentům, nyní je to maximálně pět procent. Málokdy se dnes podaří dojednat nějaká výraznější sleva.


LN Ptá se stále více klientů na slevy? Někteří odborníci na reality tvrdí, že dnes již neproběhne v realitách žádný obchod bez poptání na slevu?

Na vše to určitě neplatí. U nás proběhne třetina obchodů bez jakékoliv slevy. Zkouší to všichni, hlavně pokud vyjde v novinách článek na podobné téma. Majitelé dnes však již vědí přibližně kolik za svojí nemovitost mohou dostat.

Navíc, zatímco v roce 2007 mohli lidé prodat nemovitost i se slevou, dnes by tu samou nemovitost díky poklesům cen již mnohdy prodával pod nákupní cenou , což je mnohdy psychologická hranice. Tím pádem ani nemají kam zlevňovat. Prostor pro slevy v některých případech zůstává, ale mnohem menší než před lety.


LN V kolika případech chce i dnes majitel nemovitost prodávat nejdříve za vyšší cenu než-li je ta reálná?

Vše záleží na tom, jak rychle chce majitel nemovitost prodat. Pokud potřebují prodat rychle, tak s námi o ceně "zas tak moc" nediskutují a dohodneme se na ceně, kterou my považujeme za reálnou.

V opačném případě se domluvíme na určité částce, zhruba po dvou, třech týdnech se ozveme s tím jaké byly na nemovitost ohlasy. Pokud jim to přijde předražené, pokusíme se jit s cenou dolů.


LN Heslem MAXIMA Reality je, že každá nemovitost má svého kupce. Jak to řešíte u těch nekvalitních?

Naši makléři při náboru nemovitosti majiteli naprosto na rovinu řeknou jaká je hodnota dané nemovitosti. Druhá věc je za jakou cenu jí chce majitel prodávat. Nicméně musí od první chvíle vědět, za kolik mu doporučuje makléř nemovitost prodávat.

Jinak musím říct, že prodáváme doslova i ruiny, kam musíme jít takzvaně "v holinkách". Ty se však prodávají poměrně dobře, protože existuje mnoho lidé, kteří mají fantazii a dokážou si nemovitost upravit vlastníma rukama podle svých představ. Navíc jsou levnější i o 200 až 300 tisíc korun, které mohou využít právě na danou rekonstrukci. Češi jsou neuvěřitelně šikovný národ co se týká úpravy bytů. Už jsme viděli takové případy neuvěřitelných rekonstrukcí nemovitostí, které následně vypadaly jako od profesionálních architektů.

LN Jak by mohly výsledky víkendových voleb ovlivnit do budoucna realitní trh?

Před volbami byl na realitním trhu cítit obrovský neklid. Kompletně se nám zastavily veškeré investiční nákupy. Máme spoustu klientů, kteří si jednou za rok ze zisku firmy koupili nemovitost aby do ní uložili získané peníze. I když nám velice nahrává základní úroková sazba České národní banky, která znevýhodňuje peníze na účtu, tak přesto jsme měli spoustu klientů, kteří říkali, že si nejdříve počkají na výsledky voleb. Teď se dá říct, že máme práce nad hlavu.

Pokud vznikne stabilní vláda, tak to bude mít určitě příznivý vliv na investiční nákupy, neboť podniky budou vědět, že je daně nezatíží natolik, aby si nemohly dovolit nakupovat. Na druhou stranu u nás tvoří 95 procent všech obchodů běžní lidé, kteří hodlají v nemovitosti bydlet. To se stabilní vládou nabydou také pocit stabilního prostředí a nebudou se tolik obávat o ekonomiku země a problémů, které s tím souvisí.

Na druhou stranu, základní důvody obchodování s nemovitostmi je změna bydlení a zde jsou důležitější faktory než politika: narození dětí, úmrtí v rodině, svatba, změna zaměstnání nebo rozvod, a na to politika velký vliv nemá.

LN Dá se říct, že se v pondělí roztrhl pytel s investory, kteří chtějí koupit pár nemovitostí?

V rámci těch pět procent našich obchodů ano. Jedná se o desítky nemovitostí.


LN Před nedávnem se v Česku roztrhl pytel s certifikacemi pro realitní makléře, nejznámější je asi RE/MAX Akademie. Na jakém principu najímáte makléře vy a nabízíte pro ně také nějaký doklad o jejich odbornosti?

My máme svojí MAXIMA Akademii, která na rozdíl od RE/MAX Akademie funguje již 15 let. Máme interní i externí školitele. Každý náš makléř musí mít před uvedením do praxe takzvané právní minimum, což je takový třícentimetrový svazek materiálů, který si musí perfektně nastudovat a zakončit náročnou zkouškou. Každý nás makléř musí mít určitě certifikát právního minima. Kompletní proškolení makléře trvá zhruba půl roku. Kromě právních znalostí musí perfektně ovládat problematiku daní, financování nemovitostí, znát územní plán, atd...


LN RE/MAX Akademie chce školit prakticky všechny zájemce o působení v tomto oboru i makléře s jiných realitních kanceláří. Akceptoval byste certifikát z RE/MAX Akademie, kdyby s tim přišel na pohovor nějaký realitní makléř?

Zatím bych to neakceptoval a to do té doby, dokud bude ten obsah, který lze v RE/MAX Akademii získat, menší než u nás. Neříkám, že se to do budoucna nemůže změnit, ale je nutné si uvědomit, že jsme na trhu již 16 let a díky tomu můžeme předávat i praktické zkušenosti. Na druhou stranu, naše MAXIMA akademie je určená pouze pro naše spolupracovníky, je tudíž neveřejná, za to je ale zdarma.

Kromě toho, když RE/MAX na český trh nastoupil, tak se prezentoval tím, že obvolával realitní makléře z konkurenčních kanceláří a snažil se je přetáhnout. Jen naše makléře oslovovali z osmi pražských poboček RE/MAX. Tudíž dát si k nim školit makléře, aby si ty schopné pak mohli vybrat, nám přijde nesmysl.


LN Propoušteli jste v minulém roce?

Nepropouštěli jsme vůbec. Naopak, stále se snažíme lidi nabírat. Musím říct, že i navzdory krizi je stále větší problém najít schopné lidi. Není problém nabrat 1 000 makléřů, problém je nabrat jednoho špičkového. Na pohovory k nám chodí měsíčně asi 200 lidí. Z nich jsme hustým sítem vybereme maximálně jednoho, dva zájemce, který se opravdu stanou členy týmu.


LNTo není moc velká úspěšnost. Jak je to možný?

Práce makléře je opravdu náročná. Lidé si často neuvědomují, že jde o práci časově velice náročnou. Klienti volají od časného rána klidně i do půlnoci, nebo o víkendu. Pokud má zájem si chce nemovitost prohlídnout, tak je samozřejmě nutné to respektovat a časově se přizpůsobit. Hodně zájemců je zvyklých spíše na klidnou kancelářskou práci, což je opak práce realitního makléře. Pokud Vás ale tato práve chytne, nebudete chtít dělat nic jiného!

Dalším problémem jsou jazyky. Je spousta schopných lidí, kteří se bohužel anglicky nedomluví.


LN Jsme pár měsíců před vznikem další asociace, která by měla sdružovat zejména velké, ale i menší realitní kanceláře. Jaký vidíte význam v členství v takovýchto asociacích?

Před lety jsme byli zásadně pro to, aby vznikla asociace, která by byla povinná pro všechny. Všichni by ctili její pravidla. Bylo to v období, kdy se tady nacházelo mnoho malých realitních kanceláří a pár větších typu MAXIMA Reality. Již tehdy tady fungovala Asociace realitních kanceláří ČR. Když jsme uvažovali o tom, že bychom se stali jejím členem, tak jsme byli odmítnuti s tím, že Asociace by měla sdružovat spíše ty malé kanceláře. Vůbec však neříkám, že je to filozofie dnešního vedení.

Jednou z těch asociací, které dnes vznikají jsme byli osloveni, ale poté co jsme se dozvěděli, jak chce fungovat, tak jsme veškeré další jednání přerušili.

Je velká otázka jestli tato asociace, na kterou jste se ptala, se nestane lobbistickou společností pro velké realitní společnosti, aby byly schvalovány zákony, které by vyhovovaly právě těmto hráčům, například aby byla certifikační autoritou pro realitní makléře. Stále jsem přesvědčen, že by ideální byla státem zřízená stavovská komora s povinným členstvím, kde by základní pravidla určoval stát.


LN Sreality.cz měnily před časem obchodní podmínky pro inzerování na jejich webu. Některé velké realitky se proti tomu bouřily. Jak jste na to reagovali vy?

Zásadní problém s Sreality.cz byl v komunikaci. Naše komunikace s nimi nebyla úplně bez problémů. My s nimi komunikujeme deset let a způsob jakým změny v obchodních podmínkách oznámili se nedělá. Na druhou stranu jsme se poměrně rychle, v rámci dnů, s vedením Sreality.cz sešli, měli velmi vstřícný přístup a velmi rychle jsme se domluvili.


LN Na kolik vás vyjde v současnosti inzerce na Sreality.cz?

Ta část, která tvoří vlastní prezentaci nemovitostí nás vyjde podstatně dráž, nicméně něco nám bylo kompenzováno v cenách dalších služeb, které Sreality.cz nabízí a tyto služby tvoří ¾ našich výdajů směrem k SRealitám.


LN Vy jste především pražská realitní kancelář. Uvažovali jste už o rozšíření do dalších blízkých měst?

Vedeme o tom poměrně rozsáhle diskuze. Na jednu stranu by to znamenalo i několikanásobné zvýšení obratu, ale znamenalo by to i zvýšení zisku? Dáváme obrovské prostředky do marketingu, máme vícestupňovou právní i finanční kontrolu. Abychom takovíto standard dokázali udržet na stejné úrovni jako v Praze, tak by to bylo velice nákladné. Tudíž otevírání poboček zatím není na pořadu dne.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.