Lidovky.cz

Ostrý investor Okamura udělal banální chybu. Byznys s plyšáky se zadrhl

Ekonomika

  11:10
PRAHA - Byznys s cestovkou pro plyšáky se Tomio Okamurovi a jeho společníkům z firmy Toy Traveling nevyvíjí podle očekávání. Okamura, který v televizním pořadu Den D často tepe rozechvělé vynálezce kvůli jejich nepřipravenosti a naivitě, totiž udělal školáckou chybu při komunikaci s bankou. Ta totiž nepřijímá platby v eurech, což je pro zahraniční 'plyšáckou' klientelu klíčové.

V Česku vznikla cestovní kancelář pro plyšová zvířata. Na fotografii plyšák a Hradčany.

Zisky, které v polovině března sliboval Toy Traveling, tedy cestovní kancelář pro plyšová zvířata, se zatím k jeho majitelům nehrnou.

Čtěte více:


Po velkém mediálním zájmu a strmém nárůstu potenciálních klientů došlo k úbytku objednávek. Každý týden absolvují prohlídku Prahy jen tři až čtyři plyšáci.

V Česku vznikla cestovní kancelář pro plyšová zvířata. Na fotografii plyšák a panorama Prahy.

Ještě před dvěma měsíci přitom chodily každý den do cestovky až desítky nezávazných objednávek prakticky z celého světa. Problém byl ale ve způsobu úhrady ceny zájezdu, což následně způsobilo onen propad zájmu.

Jak to vzniklo

S nápadem na založení Toy Traveling, cestovní kanceláře pro plyšová zvířata a pro hračky obecně, přišel Marek Hlávka v televizní reality show Den D. V ní přesvědčil investory Danu Bérovou a Tomia Okamuru, aby se stali spolumajiteli cestovky. Třetím investorem se stal jeho kamarád a podnikatel v kontextové reklamě Radek Sakáč. Každý z investorů slíbil Hlávkovi za patnáctiprocentní podíl 150 tisíc korun.

Jedinou možností bylo poslat peníze na účet cestovky a vyčkat, až přijde vyjádření o úhradě. Teprve poté bylo možné vyslat plyšáka na dovolenou do Česka.

Okamura: Je to moje chyba
"Když jsme viděli, jaký je o cestování plyšáků zájem, bylo nám jasné, že musíme zpřístupnit platbu po internetu," říká Tomio Okamura, jeden ze čtyř vlastníků netradiční cestovky. "Zavolal jsem do Komerční banky a zřídili jsme si u nich účet. O měsíc později jsme ale zjistili, že Komerční banka neprovozuje platební bránu pro obchodníky v eurech, ale pouze v korunách. A to byl problém, protože naší cílovou skupinu tvoří cizinci," uvádí dále Okamura. Tisková mluvčí Komerční banky Monika Klucová to LN potvrdila. Okamura přiznává, že za současnou situaci tak může do určité míry on.

Tomio Okamura

Druhá volba padla na Českou spořitelnu. "Dozvěděli jsme se, že člověk, který se platebním bránám v zahraničních měnách přímo věnuje, je na dovolené. Než se tomu začal věnovat, uběhly další dva týdny," vypráví Marek Hlávka, většinový vlastník cestovky. Zprovoznit platební portál se podařilo až za další měsíc.

Neúspěch majitele cestovky nestresuje
Mezitím dal Hlávka na žádost ostatních vlastníků výpověď v zaměstnání. Od května se tak živí výhradně cestováním plyšáků. "Kromě provize ze zisku dostává pevnou mzdu," informuje Okamura, který si ze ztráty zájmu o nabízené služby starost rozhodně nedělá.

Toy Traveling

nabízí v současnosti tři balíčky -klasický (90 eur), rozšířený (120 eur) a prémiový (150 eur).

Součástí všech balíčků je například vystavení cestovního pasu s údaji plyšáka a jeho fotkou, denní komunikace s majitelem, vytvoření profilu na Facebooku nebo japonské sociální síti Mixi, malý suvenýr z Česka, zhruba třicet fotografií a další.

Dražší balíčky obsahují i masáž a box s polštářkem na zpáteční cestu. Součástí nejdražšího produktu je navíc aromaterapie, fotoalbum nebo kalendář s fotkami plyšáka z pražského výletu.

"Slíbili jsme, že každý z nás tří, kdo se do projektu zapojili, poskytne 150 tisíc korun. Zatím jsme ale složili jen 200 tisíc korun na založení společnosti s ručením omezeným. Navíc z tohoto základního kapitálu nám ještě zhruba polovina zbývá. Já osobně jsem dal do Toy Travelingu asi 36 tisíc korun, z toho se spotřebovalo asi deset tisíc," říká Okamura s tím, že případný neúspěch ho proto netrápí.

Nic není ztraceno. V nejbližší době se pokusí zájem obnovit
Navíc stejně jako ostatní spolumajitelé cestovky stále věří v úspěch. "Vím, že první okamžik jsme už zmeškali," přiznává Okamura s tím, že ale ještě hodlá využít neutuchajícího zájmu některých zahraničních médií, především německé televize ARD, britské BBC nebo agentury Reuters. Do tří měsíců chce uskutečnit mezinárodní prohlídku Prahy, při níž by média byla svědky toho, jak plyšáci z celého světa dostávají masáž nebo jak si užívají oběd na dece či třeba v jedné restauraci blízko orloje.

Společný oběd plyšáků.

"Před několika málo dny jsme rozjeli internetovou reklamu. Žádné bannery, ale zejména klíčová slova. Slibujeme si od toho hodně. Měsíčně nás to přitom vyjde maximálně na deset tisíc korun," říká Hlávka.

Kromě toho vidí jako pozitivum skutečnost, že se jim během dlouhé čekací doby podařilo zprovoznit pay pal. Spousta lidí totiž nechce uvádět údaje o své platební kartě na portál nepříliš velké firmy, se kterou nemají žádné zkušenosti. Možnost platit přes pay pal bude podle Hlávky vítaná.

Další podrobnosti o problémech cestovky pro plyšáky a reportáž z jejich cesty po Praze si přečtěte v úterních LN.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.