"Přijíždí už sice víc hostů, ale nereagujeme na to cenou," říká Pavel Hlinka z Asociace hotelů a restaurací ČR s tím, že hodnota produktů, které hoteliéři nabízejí, je vyšší než cena, kterou za své služby dostávají.
Čtěte více: |
Od roku 2009, kdy prudce klesla poptávka po ubytování, šly totiž i špičkové hotely se svými cenami na dno vlastních možností. Leckdy je možné získat i ve čtyřhvězdičkovém hotelu ubytování se snídaní i za 20 či 30 eur. Jenže to mnohdy znamená podnákladové ceny. Hoteliéři se ale kvůli tvrdé konkurenci i přes rostoucí poptávku bojí jít s cenami nahoru.
Hosté se pomalu vracejíHodně hotelů lavíruje na úrovni ziskovosti a je tu hodně i velkých hotelů, které za prvních šest měsíců roku nebyly schopny vytvořit zisk, říká Michal Chour, generální ředitel hotelu Radisson Blu Alcron Praha. LN Jak nyní vypadá situace s objednávkami ubytování, už lidé rezervují s větším předstihem než v předešlých měsících? LN Čím si to vysvětlujete? Co to pro hoteliéry znamená? LN Obsazenost pražských hotelů roste, ale přesto se stále nezvyšují tržby. Proč to tak je? V čem vidíte řešení? LN V poslední době rychle stoupají prodeje přes internetové rezervační systémy, co to pro hoteliéry znamená? LN Jaký čekáte vývoj v příštím roce? |
Podle něj by tak průměrné ceny, za které pražské hotely prodávají ubytování, mohly již na přelomu roku dosáhnout loňských úrovní. Hoteliéři také čekají, že bude dál stoupat počet jejich hostů. A to jak soukromých turistů, tak především i korporátní klientely. Firmám se začíná dařit lépe, a proto posílají své zaměstnance opět častěji na zahraniční cesty.
"V Evropě vidíme různé rychlosti růstu ekonomik. Pro nás hlavně důležité Německo, které by podle odhadů mělo příští rok růst tříprocentním tempem," říká Jan Sýkora, výkonný ředitel a předseda představenstva společnosti Wood & Company. Podotýká ovšem také, že na dobré cestě jsou i Rusko či Turecko a stabilizuje se také hospodářství v Maďarsku. To by mohly být právě ty země, odkud do českých hotelů má přijet nově více klientů.
Paradoxně by slibné mohlo být také Španělsko. A to přesto, že se tamní ekonomika stále neoživuje a nezaměstnanost dosahuje již zhruba 20 procent. "Možný potenciál je i ve Španělsku. Lidé mohou hledat náhradní cíle pro své cesty," domnívá se Rostislav Vondruška, ředitel státní agentury CzechTourism. Podle něj by dobré šance mohlo mít i finančně méně nákladné Česko.
Podle Hlinky představují největší potenciál pro rostoucí příjezdy do Česka hosté z Ruska a Číny. Již nyní stoupá počet ubytovaných lidí z těchto zemí v tuzemských hotelech. Agentura CzechTourism navíc věří, že se podaří do Česka přilákat také více turistů z Itálie i Španělska díky nové kampani. Chystaný projekt zahraničních zastoupení CzechTourism má prezentovat Česko jako destinaci pro církevní turistiku a měla by vzbudit zájem především mezi Italy.
Stále víc hostů hledá ubytování přes internet. Lepší marketingové využívání jeho možností je další cestou, jak si hoteliéři chtějí přilákat další hosty. "Cestovní kanceláře budou dál ztrácet na významu, naopak poroste prodej přes internet," upozorňuje Hlinka. Novým trendem přitom je hledání ubytování přes přístup na internet z mobilních telefonů. "Lidé ty produkty také přímo přes mobil nakupují, hotely by toho měly využít a přizpůsobit se tomu," vysvětluje Jiří Lenk z Google ČR.
Upozorňuje, že online přístupy jsou jednoznačně nejdůležitějším kanálem pro obor cestovního ruchu jak v prodeji, tak i v další komunikaci se zákazníky. Aby byly hotely úspěšné, nestačí jim už jen webové stránky s popisem a fotografiemi. "Čím dál víc lidí se zajímá i o jinou prezentaci, stále důležitější roli při rozhodování hrají videa, která jsou umístěna třeba na YouTube," dodává Lenk.
Podobně roste i význam sociální sítě Facebook pro cestovní ruch. "Pokud vás nenajdou lidé na Facebooku, je možné, že vás nenajdou vůbec," říká Leigh Ann Stouffer z Candytech. Doporučuje, aby si hotely otevřely vlastní profily na a komunikovali zde s hosty.