"Jde o klasickou sexistickou reklamu, která kombinuje sexuální narážku s ženskou nahotou prezentovanou v duchu pornografických konvencí," komentoval "vítěznou" reklamu Petr Pavlík z Univerzity Karlovy v Praze.
Na druhé místo zařadila veřejnost reklamní billboard firmy Pila Pasák s motivem ženy s vystrčeným pozadím a heslem "Na to si musíte sáhnout" a na třetí místo leták firmy Spilka interiéry, která vyzývá k vyhození staré a pořízení nové - ne, jak by obrázek napovídal - ženy, ale skříně.
Své slovo v soutěži měla i odborná porota, která hlavní cenu udělila firmě VAŠSTAV. Sexistické reklamy se podle odborníků vyznačují stereotypním zobrazováním pohlaví v reklamě. V českém prostředí jsou touto skupinou nejčastěji ženy.
Reklamy často využívají zobrazení sexualizovaného těla bez souvislosti s propagovaným výrobkem. Časté je rovněž využití zjednodušujících představ o ženách nebo mužích - ženy jsou spojovány s praním prádla, muži s opravou domu a podobně.
Záměrem soutěže Sexistické prasátečko nebylo podle jejích organizátorů firmy odsoudit, ale upozornit je na to, že jejich reklamy mohou někoho urážet. Řada firem si to podle aktivistů vůbec neuvědomuje.
"Rádi bychom vtipnou formou ukázali, že nejenom nahé ženy nebo muži upoutají pozornost potenciálních zákazníků, ale hlavně vtipné reklamy, které boří zažité stereotypy a klišé, se nejlépe vryjí do paměti," uvedla za organizátory Petra Havlíková.
Podle Kristýny Pešákové bude hnutí předávat anticeny pozvaným firmám dnes večer. "Zatím nevíme, jak zareagují," řekla ČTK. Loni si prý majitel nočního klubu Belveder, jehož firma se stala vítězem soutěže, cenu převzal, nicméně kontroverzní reklamu nestáhl.