Většina agentur funguje tak, že si u ní někdo zadá průzkum trhu. A ten si potom může s výsledky dělat co chce – zveřejnění je na něm. Důležitý je vždy výběrový vzorek a samozřejmě samotné dotazování nemusí být úplně podle regulí. A odpovědi jsou často zkreslené samy o sobě a to ze dvou důvodů. Za prvé může být chyba u dotazovatele, který pod tlakem, že musí udělat ten den ještě deset dotazníků nějaké prostě vytvoří sám nebo některý zkreslí tak, aby měl cílový vzorek. A za druhé lidé sami lžou – snaží se před dotazovatelem snažit být co nejprůměrnější – nejvíce lžou ohledně svého platu, vzdělání, náboženství a politických preferencí.
Petr Bartoň, Národohospodářská fakulta VŠEPodle viktoriánského premiéra Disraeliho jsou tři druhy lží: lži, bohapusté lži, a statistika. Churchill měl zase "věřit jen těm statistikám, které si zfalšoval sám." Statistika sama o sobě nelže, je to velice přesný nástroj. Můžete však uměle dostat jakýkoli výsledek chcete - dvěma základními způsoby: buďto se neptáte náhodných "reprezentativních lidí" (ale třeba jenom těch, co jdou v poledne po ulici v centru města), nebo ve skutečnosti měříte jen X a vydáváte to za měření Y (např. ignorujete ty aspekty, které se vám nehodí). Google všakpoužívejte: vždy si jeho pomocí vyhledejte, jak byla udávaná procenta čehokoliv naměřena! |