Lidovky.cz

Umíme už předpovědět i epidemii chřipky, tvrdí viceprezident Googlu

Ekonomika

  21:45
"Chceme podporovat a uchovat kulturu zemí, ve kterých působíme. Dnes všichni čteme to samé, zapomínáme na minulost, na vlastní kulturu. Nemusíme být přece všichni malými Američany hledícími stejným směrem," říká Carlo d’Asaro Biondo, viceprezident Googlu pro jižní a východní Evropu, Blízký východ a Afriku.

Carlo d’Asaro Biondo foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

* LN Zhruba před týdnem měl Google poprvé za pět let, kdy je přítomen na zdejším trhu, větší podíl v internetovém vyhledávání než český Seznam. Jak tento úspěch hodnotíte?
Dobrá zpráva je, že nás zákazníci a uživatelé mají rádi a využívají služeb a produktů, které nabízíme. Nejsme tu od toho, abychom s někým soupeřili. Co se týče Seznamu, myslím, že udělali, dělají a budou dělat úžasnou práci a opravdu pomohli rozšířit v Česku internet. Jestli tohle někdo umí ocenit, tak jsme to právě my.

* LN Plánujete posílení evropských kanceláří?
Google se rychle rozrůstá a není možné neustále vysílat někoho z našeho kalifornského centra v Mountain View. Proto budujeme novou větší pobočku také v Paříži. A v Česku plánujeme otevření nových kanceláří ještě během tohoto roku. Potřebujeme místní lidi, chceme se stát lokální společností. Proto si vybíráme ze zdejších lidí a nabíráme ty, kteří mají požadované schopnosti a dovednost komunikovat s místním prostředím.

* LN Do této kategorie by se mohli kvalifikovat například zaměstnanci Seznamu?
Myslím, že ze Seznamu jsme zatím nikoho nenajali.

* LN Mnoho lidí přičítá váš současný úspěch na zdejším trhu mohutné reklamní kampani, kterou jste loni v Čechách vedli. Vidíte to také tak?
Určitě zčásti ano. Ale ten úspěch přičítám spíš tomu, že v případě reklamního systému Googlu je velmi jednoduché zjistit, jak efektivní je jeho využívání. Dám vám příklad. I když z dvaceti lidí, kteří se podívají na stránku nějakého hotelu v Praze, zde skutečně přenocuje jen jeden host, hotel zaplatí Googlu za reklamu právě jen za toho jednoho člověka. Velmi jednoduše si kdokoli může spočítat, jestli se mu to vyplatí, nebo ne. Kalkulace návratnosti investice je velmi jednoduchá.

* LN Jaká byla výše tržeb z reklamy pro Českou republiku?
To vám bohužel nemohu říct.

* LN Proč ne?
Uvádíme pouze data USA a Británie, protože tvoří více než deset procent našich celkových příjmů, které jsou veřejně známé. U malých regionů tato čísla nezveřejňujeme. Hlavně proto, abychom neovlivnili hodnotu akcií na burze. Celkové příjmy Googlu za rok 2009 byly 23,65 miliardy dolarů.

Carlo d’Asaro Biondo, viceprezident Googlu pro jižní a východní Evropu, Blízký východ a Afriku

* LN Budete v reklamních kampaních v Čechách pokračovat?
Reklamní kampaně jsou velmi důležité proto, abychom vysvětlili, co se s Googlem všechno dá dělat. Za poslední 4 roky jsme v České republice uvedli téměř 60 lokalizovaných technických inovací, proto o tom musíme veřejnost informovat. V reklamě v Čechách hodláme určitě pokračovat. V České republice vidíme skutečně dlouhodobou perspektivu.

* LN Nehledě k tomu, že je Česko relativně malá ekonomika, ze světového hlediska celkem zanedbatelná?
Pro to, že je pro nás Česká republika důležitá, je několik důvodů. Co se týče využití internetu, patříte mezi nejvyspělejší země. Jste také ekonomikou orientovanou na export. A jste ekonomikou malých a místních firem. Pokud by nebyly propojeny pomocí internetu, málokdo by o nich věděl. Takže těmto společnostem přinášíme důležitou hodnotu v tom, že jim najdeme potenciální zákazníky, a z toho můžeme profitovat i my. Česká republika má pro nás mnohem větší význam, než je dáno její velikostí.

* LN V češtině Google tak zdomácněl, že jméno vaší společnosti se používá jako sloveso. Říkáme, že googlujeme. Kdysi se používalo slovo xeroxovat podle kopírek Xerox, ale jinak nejsou takové obraty příliš obvyklé.
Aha, to je dobré. To tedy zvyšuje náš pocit zodpovědnosti vůči Česku.

* LN Bude i ve vašich evropských kancelářích pro zaměstnance k dispozici herna se stavebnicí Lego, automaty s bonbony nebo nafukovací míče, jako jsem to viděla při návštěvě vašeho newyorského sídla?
Určitě. V Londýně, Dublinu, Curychu a dalších městech již jsou. Věříme v jednu jednoduchou věc, že šťastní lidé lépe pracují. Proto se snažíme vytvořit prostředí, ve kterém budou naši zaměstnanci spokojení. Pracujeme v malých týmech a máme ještě jedno pravidlo, jednoho IT člověka na jednoho obchodníka, abychom zachovali rovnováhu.

* LN V čem vidíte největší přínos internetu?
Internet naprosto změnil pravidla hry. Malá skupina tří lidí, kteří poskytují kvalitní zprávy, dnes může konkurovat obrovskému vydavateli novin. Ale internet přináší také obrovskou hodnotu ekonomice. Pomáhá malým společnostem dostat se na mapu světa. Lidem umožňuje poznat lépe svět, ve kterém žijí, a rozumět mu. Internet třeba naprosto změnil způsob, jakým malé podniky navazují vztahy se svými zákazníky. Kromě prostoru pro prezentaci a jednoduchého způsobu reklamy poskytujeme každému zdarma statistiky vyhledávání. Tato specifická funkce vyhledávání umožňuje společnostem, aby se podívaly, jak hodně se o ně zajímají zákazníci. To má nesmírnou hodnotu. Kromě toho mohou naše statistiky i některé věci předpovídat.

* LN Google předpovídá budoucnost?
Můžeme třeba do jisté míry předpovědět šíření nemocí pomocí nástroje "chřipkové trendy", který vychází právě z agregovaných údajů z vyhledávání. Kdyby dnes odpoledne začalo obrovské množství lidí vyhledávat chřipku, tak víme, že někde vzniká problém. Stejně tak politici před volbami, když se podívají, že lidé vyhledávají mnohem víc určitá témata, mohou zpozornět. Tento software vám opravdu může mnoho prozradit. Třeba před uvedením filmu Avatar se jeho ukázky daly na videoportál YouTube, který také patří Googlu, a podle jejich sledovanosti bylo možné odhadnout, do kolika kin film nasadit. A když výrobci aut uvádějí na trh nový model, mohou zjistit, jaký o něj bude zájem a kolik ho mají vyrobit.

* LN Do vaší gesce patří také Afrika. Jak se tam Googlu daří?
Rozvoj Afriky je fascinující. A my tam máme tři nejdůležitější úkoly. Zpřístupnit informace na internetu, propojit africké podnikatele a podporovat vzdělávání. Spolupracujeme s univerzitami a školami. V Africe se mluví mnoha desítkami jazyků, takže my jim musíme naše vyhledávače přizpůsobovat. Zatím tam samozřejmě nemáme zisky z reklamy. Ale během deseti let to bude velký a výnosný trh.

Carlo d’Asaro Biondo, viceprezident Googlu pro jižní a východní Evropu, Blízký východ a Afriku

* LN Před třemi lety jste uvedli na trh prohlížeč Google Chrome, minulý rok to byl operační systém Chrome. Co si od nich slibujete?
Základem prohlížeče Chrome i operačního systému, který z něj do určité míry vychází, je rychlost a jednoduchost použití. Operační systém Chrome je naše vize, jak lidé budou v budoucnu používat počítače. Data budou mít v cloudu, tedy uložené na internetu, a počítač bude jen vstupní branou. A všechna data budou přístupná z různých přístrojů, tabletů, mobilů, notebooků.

* LN A všechno se ještě o krok zrychlí. Hraje rychlost skutečně tak důležitou roli?
Určitě. Rychlost hraje momentálně velmi důležitou roli. Řeknu vám historku, jak tenhle operační systém vznikl. Přijel jsem do Kalifornie na jednání se zakladateli Googlu Larrym Pagem a Sergejem Brinem s vývojáři. Když otvíráte operační systém Microsoftu, trvá to nejméně dvě minuty, což je dlouhé čekání, že? Naši vývojáři vyvinuli systém, kterému to trvá 15 vteřin a řekli, že by to možná šlo i během deseti vteřin. A Eric Schmidt, šéf Googlu, jim říká: Udělejte to během pěti vteřin. Pokud se to nepovede, nemá to cenu. Rychlost je důležitá, a proto jsme vyvinuli takzvané dynamické vyhledávání, kdy je klíčové slovo vyhledáváno již během vašeho psaní na klávesnici.

* LN Jaké jsou vaše nejdůležitější úkoly v Evropě?
Být úspěšní ve vývoji mobilních médií, vyvinout správný software, aby lidé mohli užívat tablet nebo mobilní telefon způsobem, jakým teď používají počítač. Uvidíte to během příštích měsíců. Na trh přijdou naše tablety a netbooky a jiná zařízení s naším novým operačním systémem Chrome OS. Lidé se budou moci rozhodnout mezi Microsoftem a Chrome OS. Vzniknou nové způsoby využívání technologie. Mnohem ekonomičtější a zároveň jednodušší.

* LN Čím se Google letos prezentoval na světovém veletrhu elektroniky v Las Vegas?
Byli jsme tam se dvěma věcmi. Jednou je Android. To je operační systém, který mohou používat různé společnosti. Je zdarma a dá se používat na různých přístrojích. Pokud chcete, s Googlem, nebo bez něj. Je k dispozici i v Čechách. Každý rok si vybereme společnost, se kterou na něm pracujeme, teď to byl Samsung, s nímž jsme připravili telefon Nexus S, který ukazuje to nejlepší, co jde na Androidu dělat. Android je otevřený systém bez restrikcí. Ve druhé věci, kterou jsme letos v Las Vegas propagovali, vidím skutečně budoucnost internetu. Jmenuje se cloud computing.

* LN Můžete to vysvětlit, aby to pochopil i laik?
Stručně a jasně. Cloud computing je v podstatě přenesení aplikací a dat, včetně jejich zpracování, na síť. Takže místo počítače, který má všechno na svém harddisku, bude všechno umístěno mimo něj, na síti, tedy v cloudu. Bude tedy možné tato data používat z různých míst a na různých zařízeních. Cloud computing skutečně podle mne změní společnost. A budou ho využívat i velké firmy.

* LN A co bezpečnost našich údajů v cloudu neboli v mracích? Co ochrana soukromí?
Bude to velmi bezpečné. Zabezpečení dat je naší prioritou.

* LN Což platí určitě i pro jiné společnosti, do jejichž dat se dostali hackeři. Příkladem je nedávná aféra Master Card, kterou napadli hackeři kvůli WikiLeaks.
Řeknu to takhle. Data budou v cloudu bezpečnější než u vás na počítači.

* LN Facebook také stále řeší otázku zabezpečení dat a zdá se, že řešení není tak jednoduché.
Facebook má jiný a větší problém. Ve způsobu, jakým se používají data, která dáte na internet. Musí být jasně stanovené limity. V případě Googlu vás možná napadne, co tedy můžeme dělat s tím, co o vás víme. Google nedělá žádné uživatelské profily, my můžeme použít agregované statistiky z vyhledávání, ale nemáme je spojené třeba konkrétně s vaším jménem. Ve vyhledávači jsou lidé anonymní.

* LN Facebook přece také nedělá sám profilování uživatelů. To dokážou aplikace, které na platformě Facebooku fungují, jako například hry. A pak data posílají soukromým firmám.
Máte naprostou pravdu.

* LN Takže když Google ve svém cloudu použije aplikace, které tajně vytvářejí profily uživatelů a používají nedovoleně jejich data, věk, adresu, bude to totéž.
Samozřejmě by to tak mohlo být. Proto musíme být extrémně opatrní. O tomhle všem víme a cloud computing bude fungovat tak, že data zabezpečí. Google informace o uživatelích nikdy používat nebude. Není v našem zájmu podvést naše uživatele. Kdybychom tato data použili, zničilo by nás to. Svět se komplikuje a musíme najít a stanovit nová pravidla. Ale myslím si, že internet je pořád příliš anglosaský.

Carlo d’Asaro Biondo, viceprezident Googlu pro jižní a východní Evropu, Blízký východ a Afriku

* LN Vy jste Ital žijící v Paříži. Ale pracujete pro americkou společnost. Z vašich úvah o příliš anglosaském světě musí mít vaši šéfové radost.
Můj šéf nic nenamítá, protože je Ind. Společnost Google je opravdu kosmopolitní.

* LN Možná se celý svět díky angličtině a inovacím přicházejícím z USA stává příliš anglosaským.
Ano, souhlasím. Ale to je problém. Pro Google je velmi důležité dostat na internet nejen například místní turistické destinace, ale i umění a specifickou lokální kulturu, třeba knihy.

* LN A v poslední době jste naskenovali 12 milionů knih. Co s tím budete dělat?
Digitalizace knih je v souladu s naší misí, chceme podporovat a uchovat kulturu zemí, ve kterých působíme. Abych byl upřímný, v Googlu zatím nevíme, jestli a jak tohle budeme moct zpeněžit. Když jsem o tom mluvil se svými šéfy, říkali, abych se finanční stránkou teď nezabýval. Dnes víc a víc všichni čteme to samé, zapomínáme na minulost, na kulturu. Nemusíme být přeci všichni malými Američany hledícími stejným směrem.

* LN Jak řešíte autorská práva k digitalizovaným knihám?
Knihy napsané zhruba před rokem 1860 už nejsou vázány autorským právem, takže ty jsme dali na web bez problémů. Pak jsou tzv. opuštěná díla, sirotci, jejichž vlastníci práv nejsou známí, v těch případech jsou tam jenom drobné úryvky. Pak jsou knihy, o kterých mohou známí vlastníci práv rozhodnout, zda je chtějí dát na internet, či nikoli a kolik z obsahu knihy chtějí zobrazit. Podepsali jsme k tomu třeba v Evropě už mnoho smluv. Knihy můžete vyhledávat na Knihách Google podle jakéhokoliv klíčového slova, ale taky podle jména autora, titulu nebo tématu.

* LN Co je budoucnost Googlu?
Poslední století, ve kterém akcelerovaly inovace, nás přesvědčilo právě o tom, že právě když se spolu mohou spojit různé národnosti a různé kultury, bude svět lepší a zajímavější. Internet je nejlepším nástrojem k takovému spojení lidí navzájem a lidí s informacemi. Ale musíme tyto poznatky používat velmi zodpovědně.

* LN A vaše osobní mise ve společnosti?
Moje osobní úloha je, aby Google lidé v různých zemích považovali za místní společnost. Kdybych byl za pět let považován za toho, komu se to podařilo, budu šťastný muž.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.