Ta má v Japonsku továrnu v zasažené oblasti a musela přerušit výrobu. Podle zprávy skupiny PSA Peugeot Citroën nyní týmy Hitachi intenzivně pracují na obnovení výroby, které by mělo nastat do jednoho týdne.
Výrobu omezuje také Opel, který snížil produkci v jedné ze svých německých továren a úplně zastavil výrobu ve španělské Zaragoze.
Odvětví s největšími výpadky v dodávkáchAutomobilky Elektronika Těžařství |
"V současné době představují vozy s dieselovými motory 50 procent evropské produkce skupiny PSA Peugeot Citroën a omezení se týká velké části dieselových motorizací. Snížení produkce může být v jednotlivých závodech různé – žádné nebo až 60 procent.
Výroba všech benzinových a určitých dieselových verzí zůstane nedotčena," uvedla pro LN Radka Matthey, ředitelka komunikace společnosti Peugeot Česká republika.
"V současné době jsou naše skladové zásoby dostatečné pro zajištění většiny dodávek v rámci krátkodobého období," dodala.
Dostatek zásob má zatím i Citroën. "Zákazníci by žádné omezení neměli pocítit. Vozů s benzinovými motory a dieselů Euro 4 se to netýká vůbec. Připomínám, že všechny lehké užitkové vozy Citroën, včetně modelů Berlingo First a Berlingo, mají motory Euro 4, takže výpadkem dodávek nejsou dotčeny," uvedla Martina Bedrnová, mluvčí firmy Citroën Česká republika.
Automobilka TPCA v Kolíně vyrábí miniauta Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo pouze s benzinovými motory, výpadek dodávek pro diesely se jí tak netýká.
Problémy mají General Motors
Optimistické zprávy naopak nepřicházejí z americké General Motors, která tento týden zastavila provoz své louisianské továrny, kde se vyrábějí pick-upy Chevrolet Colorado a GMC Canyon. Tyto modely ale stejně patří k nejhůře prodávaným vozům v rámci koncernu a nejpozději do roku 2012 chce prý vedení montovnu zavřít natrvalo.
Problémy ale hlásí i korejská divize GM, ve které se vyrábějí Chevrolety Cruze a Spark. Kvůli nedostatku dílů z Japonska firma oznámila zkrácení směn, což se projeví snížením produkce z 80 tisíc aut měsíčně na 70 tisíc. Oba modely přitom patří k velmi úspěšným a automobilce pomohly postavit se znovu na nohy.
S produkcí mají potíže i Toyota a Honda
Své předchozí rozhodnutí obnovit výrobu musely včera kvůli nedostatku komponentů revidovat i japonské automobilky Toyota a Honda. Produkci spustí nejdříve o víkendu. Kvůli zastavení výroby v několika továrnách již zmíněné Hitachi čeká ztráty i australská těžařská společnost Rio Tinto. Hitachi totiž kromě jemné elektroniky vyrábí i těžké stroje a je jasné, že v dohledné době nebude kupovat žádnou železnou rudu.
Vedení Rio Tinto tvrdí, že jsou kvůli tomu ohroženy i plány na expanzi. Na druhou stranu se firma pravděpodobně "zahojí" ve chvíli, kdy v Japonsku začnou rekonstrukce. Krizi také čelí firmy, které při výrobě potřebují elektrické součástky a polovodiče – jmenovitě například Nokia, Apple nebo Sony Ericsson.
Výpadek křemíkových destiček
Japonská firma Shin-Etsu totiž stále neobnovila provoz v jedné ze svých továren, která vyrábí křemíkové destičky a pokrývá pětinu celosvětového trhu.
Bez křemíkových destiček nelze vyrábět polovodiče, které jsou základním stavebním kamenem všech čipů. A bez nich se zase neobejde žádný mobil nebo počítač.